سفیر روسیه در آمریکا: ادعای حمله به اوکراین بی‌اساس است

سفیر روسیه در آمریکا: ادعای حمله به اوکراین بی‌اساس است
شنبه 23 بهمن 1400 - 12:59

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا در پی ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر امکان حمله روسیه به اوکراین حین بازی‌های المپیک، این ادعاها را بی اساس و بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی دانست.

الغالم - اروپا

بنابر گزارش تارنمای نشریه نیوزویک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به نیوزویک گفت: هشدار جدی دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه مسکو ممکن است به سرعت دستور اقدام نظامی علیه اوکراین را حین یا پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی چین صادر کند، رد کرد و گفت که واشنگتن بدون هیچ مدرکی این ادعاها را مطرح کرده است.

پس از ادعاهای پی در پی دولت بایدن مبنی بر اینکه روسیه در حال تدارک حمله احتمالی به اوکراین است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیروز جمعه در اظهاراتی تازه مدعی شد: «در صورتی که ولادیمیر پوتین [رئیس جمهوری روسیه] دستور حمله به اوکراین را صادر کند، این حمله ممکن است در هر زمانی آغاز شود.

سالیوان باردیگر بر خروج شهروندان آمریکایی از اوکراین طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده تاکید کرد و این در حالی است که متحدان آمریکا از جمله لتونی، رژیم صهیونیستی، هلند، نروژ، کره جنوبی و بریتانیا هم دستورالعمل‌های مشابهی را صادر کرده اند.

سالیوان از ارائه هر گونه بینشی در مورد اطلاعات یا نحوه به دست آوردن اطلاعات در این خصوص خودداری نمود، اما تاکید کرد: «من می خواهم واضح بگویم: علیرغم بسیاری از گمانه زنی ها مبنی بر اینکه حمله مسکو به اوکراین پس از پایان بازهای المپیک رخ می دهد، احتمال حمله در حین بازی ها هم وجود دارد.»

وی چندین بار ادعای خود را تکرار کرد و افزود: «ممکن است مسکو به آتش‌بس المپیک پایبند نباشد»؛ قطعنامه ای که ریشه آن به دوره پیش از میلاد مسیح و زمان یونان باستان باز می گردد که براساس آن کشور میزبان حق حمله به هیچ کشوری را ندارد و مهمانان این مسابقه می توانند پس از پایان این دوره از بازی ها به آسانی به کشورهای خود بازگردند.

بازی‌های المپیک زمستانی در ۲۰ فوریه (۱ اسفند) به پایان می‌رسد، اگرچه آتش‌بس قرار است یک ماه بعد یعنی هفت روز پس از پایان بازی‌های پارالمپیک به پایان برسد.

کرملین به طور مداوم برنامه ریزی برای هرگونه حمله به اوکراین را رد و آنتونوف سفیر مسکو در واشنگتن هم ادعاهای آمریکا را نادرست توصیف کرده است.

آنتونوف به نیوزویک گفت: «اظهارات جیک سالیوان نگران کننده به نظر می رسد. ما چنین اظهاراتی را تنها به عنوان تمایل دولت آمریکا برای تشدید کارزار تبلیغاتی علیه کشورمان و ایجاد این تصور در بین مردم می دانیم که تجاوز قریب الوقوع است».

آنتونوف تاکید کرد: «ادعاهای غرب مبنی بر برنامه های روسیه برای حمله به اوکراین حین یا پس از المپیک بدون ارائه هیچ مدرکی ارائه شده و واشنگتن با طرح این ادعاها همچنان قصد خودستایی در دسترسی به نوعی اطلاعات ویژه را دارد و این در حالی است که جزئیاتی ارائه نمی کند».

جدیدترین اتهامات ایالات متحده علیه روسیه پس از آن مطرح شد که وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون ادعا کردند که مسکو ممکن است در حال برنامه ریزی یک عملیات "پرچم دروغین" علیه روس زبانان در اوکراین، به عنوان بهانه ای برای شروع حمله باشد.

آنتونوف گفت: «این دست اظهارات دولت آمریکا سبب شده که حتی اعتماد شهروندان آمریکایی به چنین اتهامات بی‌اساسی به شدت کاهش یابد».

در بحبوحه بحرانی که در شرق اروپا ایجاد شده است، روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد و خواستار عدم گسترش استقرار نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش شده است. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

از سوی دیگر، تلاش ها برای یافتن راه حلی برای جنگ قریب الوقوع در قالب چارچوبی به نام "نرماندی" متشکل از فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین دنبال شده است. این روند منجر به دو توافق به نام توافقنامه "مینسک" میان کی‌ف و جدایی طلبان در منطقه دونباس در اولین مراحل درگیری شد، اگرچه هر دو طرف به طور مرتب یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

طی هفته گذشته، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه به مسکو و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان به واشنگتن سفر کردند. اما همانند مذاکرات آمریکا و ناتو با روسیه، همچنان موارد اختلاف باقی است.

رسانه های روسی روز جمعه پس از اظهارات سالیوان گزارش دادند که بایدن و پوتین قرار است امروز شنبه گفتگوی تلفنی داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها