وزیر کشور: درصورت رعایت مقررات، دلیلی برای وضع محدودیت در ایام نوروز وجود ندارد

وزیر کشور: درصورت رعایت مقررات، دلیلی برای وضع محدودیت در ایام نوروز وجود ندارد
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 12:32

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در نوروز ۱۴۰۱، محدودیت تردد خواهیم داشت، با بیان اینکه در صورت رعایت مقررات و گذشتن از موج ششم کرونا دلیلی برای وضع محدودیت‌های جدید وجود ندارد، گفت: امیدواریم شیوع اومیکرون در کشور طولانی نشود و زودتر شاهد نزول این موج باشیم.

العالم ـ ایران

احمد وحیدی وزیر کشور، در برنامه تلویزیونی شب گذشته «نگاه یک»، سیاست دولت و دستور رییس‌جمهور درباره سفرهای استانی را اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و ناتمام گذشته عنوان کرد و گفت: البته این به معنای حذف کارهای جدید نیست و اگر طرحی ضرورت دارد، آغاز خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به ۱۵ سفر استانی انجام شده از سوی رییس‌جمهور، گفت: در سفر رییس‌جمهور به خوزستان، مشکل فاضلاب اهواز رفع شد و در بارندگی‌های اخیر کمترین مشکل را در اهواز داشتیم که نشان‌دهنده مؤثر بودن سفرهای استانی هیأت دولت است.

وحیدی درباره مناطق زلزله و سیل زده هم توضیح داد: به مشکل زلزله‌زدگان اندیکا با اهتمام ویژه رسیدگی شد؛ گرچه مشکل این منطقه فقط زلزله نیست و عقب‌ماندگی مزمنی در بخش‌های مختلف دارد که نبود جاده‌های نامناسب در منطقه از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: برای اسکان افرادی که دچار مشکل شده بودند تلاش فوری انجام و مشکل اسکان دام‌های آنان نیز حل شد. در این منطقه ۹۰۰ تا هزار خانه باید بازسازی یا ساخته می‌شد که تعداد زیادی به مرحله ساخت سقف رسید اما برخی به‌دلیل نبودن جاده‌های مناسب با تأخیر روبه‌رو شد و مردم دچار مشکل شدند.

وحیدی سفرهای استانی دولتمردان را به چند دلیل حائز اهمیت دانست و گفت: یکی اینکه مردم مسئولان خود را از نزدیک ببینند و مسئولان هم در بین مردم باشند. ارتباط رودرروی مردم و مسئولان بسیار گرانقیمت است و این حساس یگانگی بین مردم و مسئولان از طریق حضور فیزیکی بین مردم حاصل می‌شود و خود مردم مشتاق این حضور هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه در موضوع سیل، ​برخی شهرستان‌ها به اندازه چند سال در دو روز و معادل ۵۰۰ میلی متر بارندگی داشتند، افزود: به مناطق سیل‌زده نیز کمک‌رسانی‌های خوبی شد. در جنوب کرمان، دام و وسایل خانگی، توزیع و بازسازی خانه‌ها آغاز شده است. در لامرد فارس هم کارها آغاز شده و به مشکلات مردم در بخش کشاورزی رسیدگی می‌شود.

تصمیمات اصولی در سفرهای استانی

وحیدی دلیل دوم را از نزدیک دیدن مسائل عنوان کرد و افزود: در این دیدارها مسئولان حرف‌های افراد منطقه را از نزدیک می‌شنوند و رییس‌جمهور در این دیدارها همه حرف‌های مردم را می‌شنود و در این دیدارها و نشست‌ها اطلاعات خوبی هم به رییس‌جمهور ارائه می‌شود که در هیچ گزارش مکتوبی وجود ندارد.

رییس شورای امنیت کشور با اشاره به اهمیت حضور مسئولان عالی‌رتبه در کنار مقامات و مسئولان محلی اظهار داشت: استاندار، فرماندار، بخشدار و مسئولان ادارات یک استان به‌طور طبیعی فرصت دیدار و نشست با رییس‌جمهور و وزیران در سطوح مختلف را ندارند اما در این سفرها از دهیار تا استاندار می‌توانند در دیدار با رییس‌جمهور حضور یابند و نظرات، دغدغه‌ها و مطالبات‌شان را مطرح کنند که این روند برای تنظیم روابط و دیدگاه‌ها بسیار مهم و اثربخش است.

وی تصمیمات گرفته شده در این سفرها را اصولی خواند و گفت: این تصمیمات از قبل بررسی می‌شود و مسئولان استان‌ها جلسه می گذارند و این اقدامات مقدماتی جزو نیازهای ضروری سفرها و دیدارهاست. ممکن است بخشی از اینها از قبل در دستور کار قرار گرفته شود. اعتبارات تخصیصی الزاماً برای یک سال نیست و شاید دو سال یا بیشتر هم باشد. سیاست دولت و دستورات مکرر رییس‌جمهور این است که دولت کار جدیدی را شروع نمی‌کند و همان کارهای برزمین مانده قبلی را با اولویت دنبال می‌کند.

به گفته وزیر کشور، طرح‌های گذشته هم در سفرهای استانی رییس‌جمهور دوباره ارزیابی می‌شود و با کار کارشناسی، اعتبارات اختصاص می‌یابد.

با عادی انگاری، دچار موج ششم کرونا شدیم

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، مقابله با این بیماری را یکی از کارهای بسیار مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: تلاش خیلی خوبی در این زمینه انجام شد و در صدر همه، رییس‌جمهور، مسئولان بهداشتی و کادر درمانی تلاش‌های وافر و ارزنده‌ای داشتند.

وحیدی افزود: نتیجه این اقدامات این شد که از نظر واکسیناسیون در رده‌های بالای دنیا قرار گرفتیم و شاید نسبت به بسیاری از کشورها، حتی کشورهای غربی، از نظر میزان واکسیناسیون در برخی موارد جلوتر هستیم در حالی که قبل از آن در رده‌های پایین بودیم.

وی با بیان اینکه در نتیجه این تلاش‌های گسترده، آمارها بهبود یافته است، خاطر نشان کرد: هر هفته، یک جلسه با حضور رییس‌جمهور و یک جلسه هم با حضور معاون اول رییس‌جمهور و یک جلسه نیز در قرارگاه مقابله با کرونا برگزار می‌شود و جلسات و هماهنگی فراوان دیگر نیز در سطوح مختلف داریم.

وزیر کشور با اشاره به شیوع اومیکرون گفت: واکسیناسیون همه ماجرا نیست؛ گرچه مؤثر است. در شرایط کنونی اقتصادی و تحریم‌ها، فراهم کردن واکسن مورد نیاز کشور تلاش جدی نیاز داشت که مسئولان مربوطه تلاش کردند و واکسن مورد نیاز تأمین شد.

وی ادامه داد: باید بیشتر رعایت می‌شد تا دچار چنین وضعیتی نشویم اما متأسفانه برخی مقررات و شیوه نامه‌های بهداشتی، خوب رعایت نمی‌شود و اجتماع‌های فراوانی گزارش می‌شود و کمی عادی انگاری شد و با توجه به وضعیت این سویه که سرعت انتشار آن زیاد است، دچار موج ششم شدیم.

وحیدی تصریح کرد: انتظار این بود که با رعایت مقررات، وارد این موج نشویم اما شدیم؛ برخی‌ها می‌گویند به نیمه موج ششم رسیدیم و برخی می‌گویند هنوز به نیمه هم نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکلی در حوزه واکسن و تأمین آن نداریم، تأکید کرد: مهم این است که به دستورهای پزشکی و مسئولان علمی در وزارت بهداشت، توجه و واکسیناسیون را کامل انجام دهیم و تلاش کنیم واکسیناسیون دُز سوم به صورت سراسری انجام شود و کسانی که هنوز دُز سوم را دریافت نکرده‌اند، حتماً این کار را انجام دهند.

وزیر کشور گفت: قرار بود از طریق مدیریت هوشمند، محدودیت‌های جدیدی را اعمال نکنیم، اما رعایت نکردن‌ها موجب خواهد شد ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را وضع کند. امیدواریم با رعایت مردم، زودتر این مشکلات را پشت‌سر بگذاریم و نوروز راحت‌تر و بی دردسرتری را داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره صحت و سقم انتشار خبری مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای برخی اماکن یا دورکاری کارمندان در فضای مجازی، گفت: چنین مصوبه‌ای نداریم؛ چون کارمندان قرار بود با دریافت دُز دوم واکسن یا داشتن پی سی آر منفی در محل کار خود حاضر شوند، هنوز همان ضوابط حاکم است و فقط یک هفته تعطیلی مهد کودک‌ها را داشتیم.

وحیدی در پاسخ به این پرسش که آیا در نوروز ۱۴۰۱، محدودیت تردد خواهیم داشت، گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در هر شرایطی لازم است، اما در رابطه با سفرها، اگر رعایت و مقررات اعمال شود و بتوانیم از این موج بگذریم دلیلی ندارد محدودیت‌های جدیدی وضع شود و این کاملاً بستگی دارد به اینکه مسیر رشد اومیکرون در میان مردم چگونه باشد که امیدواریم طولانی نشود و زودتر بتوانیم نزول این موج را داشته باشیم.

وی افزود: گروه علمی مفصلی در وزارت بهداشت مسائل مربوط به کرونا را بررسی می‌کنند، اما آنچه در رابطه با محدودیت‌هاست، ناشی از برداشت‌ها و نظریات علمی است. مهم این است که رعایت کنیم و به خوبی از این موج بگذریم.

طرح راه‌اندازی کسب‌وکار قبل از اخذ مجوز درحال بررسی است

وزیر کشور فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی را نصب‌العین دولت خواند و ​گفت: مدیریت اجرای طرح‌ها بدون زمان‌بندی معنا ندارد و بر این اساس سامانه‌هایی در دستگاه‌های اجرایی برای کنترل طرح‌ها، یا ایجاد شده، یا درحال تشکیل است.

وحیدی درباره سامانه صدور مجدد کسب‌وکار، وزارت اقتصاد را مسئول ایجاد سامانه‌های کمک‌کننده برای بهبود فضای کسب‌وکار دانست و گفت: در مجلس شورای اسلامی بحثی مطرح شد که به‌جای مجوزهای پیشینی، مجوزهای پسینی بدهیم؛ یعنی هرکسی بتواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند، بعد بیاید مجوز بگیرد؛ البته این طرح اگر قانون شود قابل اجراست که اکنون در مرحله بررسی قرار دارد.

وی افزود: برای بهبود فضای کسب‌وکار، برخی استان‌ها مجوزهای بی‌نام صادر کردند؛ یعنی طرح‌هایی که قابلیت اجرایی داشت، ابتدا مجوزهای آن مانند آب، برق و محیط زیست گرفته و در سامانه‌ها قرار داده شد که هرکسی به آن کسب‌وکارها علاقه دارد، بیاید و انتخاب کند.

وزیر کشور به دیگر استانداران نیز توصیه کرد که با الگوگیری از این اقدام، برای تسهیل فضای کسب‌وکار از این نوع مجوزهای بی‌نام صادر کنند.

وحیدی، مشخص کردن پهنه‌های گوناگون برای ایجاد صنایع در مناطق مختلف و حل مسائل زیست‌محیطی آنها را از دیگر کارها برای بهبود فضای کسب‌وکار برشمرد و اتصال سامانه‌های دستگاه‌های مختلف به یکدیگر برای صدور مجوز کسب‌وکار را بسیار مهم و تسهیل‌کننده دانست.

وی دراین‌باره تصریح کرد: اتصال سامانه‌های دستگاه‌های گوناگون به یکدیگر به‌صورت جدی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شود و کارهای بسیار خوبی نیز در این وزارتخانه انجام شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: وزارت کشور در اعطای این مجوزها مسئولیت و نقشی ندارد؛ البته سازمان ثبت احوال به‌طور مرتب به دستگاه‌های مختلف اطلاعات ارائه می‌دهد و سامانه آن به دیگر سامانه‌ها متصل است.

وی افزود: سازمان شهرداری‌ها نیز نقشی در صدور مجوز ندارد و اصولاً ارتباطی در این زمینه بین این سازمان و دستگاه‌های ستادی نیست و نیروی انتظامی نیز دستگاه مستقلی است که اگر از آن استعلام خواسته شود، پاسخ می‌دهد. وی همچنین گفت که کسب‌وکارهای خانگی،​ مشکل چندان و مسیر پیچیده‌ای برای دریافت مجوز ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها