تظاهرات هزاران تونسی در حمایت از استقلال قوه‌قضائیه

تظاهرات هزاران تونسی در حمایت از استقلال قوه‌قضائیه
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 17:58

هزاران نفر از مردم تونس امروز یکشنبه در خیابان محمد الخامس واقع در مرکز پایتخت این کشور علیه تصمیمات «قیس سعیّد» رئیس جمهور تونس تظاهرات کردند.

العالم - تونس

این تظاهرات به دعوت جنبش موسوم به «مواطنون ضد الانقلاب» (شهروندان مخالف کودتا) و کمیته هماهنگی احزاب معارض موسوم به «المبادرة الدیمقراطیة» و با حمایت حزب «النهضة الإسلامیة» برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان در این تجمع شعار می‌دادند «کودتا باید برچیده شود»، «آزادی، آزادی، دولت پلیسی به پایان رسید».

«رضا بالحاج» عضو جنبش «مواطنون ضد الإنقلاب» در سخنانی در جمع تظاهرات‌کنندگان گفت که قیس سعیّد چندین جنایت مرتکب شده که نخستین آن روز ۲۵ جولای در خصوص انحلال پارلمان و آغاز محاکمه‌ها در برابر دستگاه قضایی بود و او روز گذشته نیز جنایت دیگری مرتکب شد و طی فرمانی شورای عالی قضایی را منحل کرد تا قضات را از سر راه برداشته و آنگونه که می‌خواهد مردم را به زندان افکنده و اموال تاجران را به عناوین مختلف مصادره کند.

بالحاج همچنین تأکید کرد که قیس سعیّد خطری برای تونس است، او و تیم وابسته به او باید مؤاخذه شوند و کودتا باید برچیده شود.

شورای عالی قضایی تونس: حکم قیس سعید غیرقانونی است

رئیس شورای عالی قضایی منحل شده تونس، حکم صادره از سوی رئیس جمهوری این کشور درباره تعیین شورای عالی موقت قضایی را غیرقانونی خواند.

به نوشته پایگاه " موزائیک"، یوسف بوزاخر گفت: قیس سعید رئیس جمهوری تونس از قانون اساسی آگاه است، ولی بر خلاف فصل 114 قانون عمل کرده و شورای عالی قضایی موقت را انتخاب کرده است؛ او با دادن اجازه به قوه مجریه برای دخالت در روند امور قضات ، قانون را نقض کرده است.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری تونس در ساعات پایانی شنبه شب طی حکمی از تشکیل شورای عالی موقت قضائی به جای شورای عالی قضائی منحل شده خبر داد.

بر اساس این حکم ، قضات حق اعتصاب و هر گونه فعالیت گروهی و سازماندهی شده به منظور فراهم کردن زمینه اعتراض برای ایجاد اختلال در فعالیت عادی دادگاه ها را ندارند.

همچنین رئیس جمهوری حق اعتراض به ترفیع قضات یا معرفی آنان را دارد و می تواند هر قاضی را که در وظایف حرفه ای خود اختلال وارد کند، برکنار نماید.

پربیننده ترین خبرها