عین اللهی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

پیش بینی فروکش کردن اومیکرن درایران طی سه هفته آینده/ سبقت ایران از آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی در مقابله با کرونا/ کشورهای تحریم کننده ایران اجازه قدرت نمایی واکسن های داخلی را نمی دهند

پیش بینی فروکش کردن اومیکرن درایران طی سه هفته آینده/ سبقت ایران از آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی در مقابله با کرونا/ کشورهای تحریم کننده ایران اجازه قدرت نمایی واکسن های داخلی را نمی دهند
چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 22:01

وزیر بهداشت در زمینه درصد واکسیناسیون درکشور نیز گفت: میزان واکسیناسیون اکنون به90 درصد جمعیت هدف (جمعیت هدف 68 میلیون است) رسیده است، آنهایی که دو دوز تزریق کرده اند به 83 درصد جمعیت هدف و آنهایی که سه دوز تزریق کرده اند به 30 درصد جمعیت هدف رسیده است که ما در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا جلوتر هستیم.

العالم _ ایران / علمی

دکتر "بهرام عین اللهی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، درباره مهمترین سیاست های دولت سیزدهم برای مقابله با کرونا، گفت: یکی از اهداف اصلی دولت مردمی و انقلابی این بود که در رابطه با بیماری کرونا فعالیت های خود را به پیش ببریم و رییس جمهوری نیز یکی از اولین اقدامات دولت را مبارزه با کرونا اعلام کرد بنابر این مقابله با کرونا برای ما در اولویت اول قرار گرفت.

وی افزود: زمانی دولت را تحویل گرفتیم که در بالای قله گرفتاری کرونا قرار داشتیم به طوری که روزانه 50 هزار نفر مبتلا، روزانه نزدیک به 700 نفر فوتی در روز داشتیم و 8 هزار نفر در ای سی یو بستری می شدند از همین رو وضعیت بسیار بغرنجی بود. اگر به فیلم های آن روزها نگاه کنید می بینید که همه آی سی یو ها و بیمارستان ها پر بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما برای مقابله با کرونا چند برنامه را در دستور کار قرار دادیم اولین و مهمترین برنامه، واکسیناسیون بود. همه جای دنیا ثابت شده که تنها چیزی که می تواند بدن را در مقابل ویروس مقاوم کند واکسیناسیون است. تا پیش از دولت فعلی واکسیناسیون در کشور در شرایط قابل قبولی قرار نداشت و شاید در حدود 10 الی 15 درصد انجام شده بود و بعضا برخی از مردم برای دریافت واکسن به برخی کشورهای همسایه از جمله ارمنستان مراجعه می کردند. ما علاوه بر واکسیناسیون درمرحله بعدی توان خود را برای درمان افراد مبتلا نیز قرار دادیم.

واردات 20 میلیون دوز واکسن کرونا فقط در عرض دو هفته

عین اللهی در پاسخ به این سوال که استقبال مردم به واکسیناسیون چگونه بوده و درصد واکسیناسیون اکنون چقدر است؟ تصریح کرد: وقتی که خواستیم واکسیناسیون را سرعت ببخشیم در ابتدا خیلی واکسن نداشتیم. اولین کاری که انجام شد خود رییس جمهور مستقیم با کشورهای مختلف تماس حاصل می کردند از جمله با روسای جمهور برخی کشورها همچون چین و ازسوی دیگر سازمان هایی که می توانستند در زمینه واردات واکسن به ما کنند مانند وزارت راه و وزارت امور خارجه و شخص معاون اول رییس جمهور جلسات مختلف و مستمری با آنها در هفته برگزار می شد و به سرعت واکسن از مجاری که قابل انجام بود، وارد کشور شد. خیلی وقت ها بود که یک هواپیما فقط برای واردات واکسن اعزام می شد و وزارت خارجه و از جمله سفرای ما درکشورهای مبدا در این زمینه خیلی همکاری کردند به طوری که در عرض دو الی سه هفته توانستیم بالای 20 میلیون دوز واکسن وارد کنیم.

رکورد تزریق واکسن روزانه با همکاری نهادهای مردم نهاد به یک میلیون و 650 هزار دوز/ تزریق واکسن هفتگی در کشور به اندازه کل جمعیت برخی کشورهای منطقه خلیج فارس

وی افزود: پس از این مرحله برای انجام واکسیناسیون دست به دامان نهادهای مردمی برای کمک به تزریق واکسین شدیم. مهمترین جایی که در این زمینه به ما کمک کرد سپاه و بسیج بود که با دستور سردار سلامی فرمانده کل سپاه به همه سپاه های استان ها دستور داد که به واکسیناسیون کمک کنند. نهادهای مردمی دیگر از جمله هلال احمر و دیگر نهادها به ما کمک کردند که به دنبال این امر ما به سرعت مراکز تزریق واکسن را زیاد کردیم و از سوی دیگر ساعت های تزریق را افزایش دادیم و برخی از مراکز را شبانه روزی کردیم علاوه بر این مراکز واکسیناسیون خودرویی را نیز افزایش دادیم. این اقدامات باعث شد صفت های طولانی از بین رفت و مردم به سرعت مراجعه کردند به طوری که به رکورد تزریق روزانه یک میلیون و 650 هزار دوز دست یافتیم و درهفته 8 میلیون و 500 هزار تزریق داشتیم که به اندازه کل جمعیت برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس بود.

سبقت ایران از آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی با واکسیناسیون 83 درصد جمعیت هدف در کشور

وزیر بهداشت در زمینه درصد واکسیناسیون درکشور نیز خاطرنشان کرد، میزان واکسیناسیون اکنون به90 درصد جمعیت هدف (جمعیت هدف 68 میلیون است) رسیده است، آنهایی که دو دوز تزریق کرده اند به 83 درصد جمعیت هدف و آنهایی که سه دوز تزریق کرده اند به 30 درصد جمعیت هدف رسیده است که ما در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا جلوتر هستیم.

پیش بینی فروکش کردن اومیکرن درایران طی سه هفته آینده

عین اللهی در پاسخ به این سوال که ما اکنون در موج ششم کرونا قرار داریم، با توجه به این قضیه آینده این ویروس را چگونه پیش بینی می کنید؟ تصریح کرد، از ویژگی های موج ششم این است که سرعت انتشار آن خیلی بالاست به طوری که اگر در یک سالن یک نفر اومیکرون گرفته باشد و بقیه ماسک نداشته باشند حتما بقیه خواهند گرفت و اگر توی مهمانی و مجلسی همه ماسک نداشته باشند و یک نفر او میکرون داشته باشد حتما همه خواهند گرفت. اومیکرون در حدود 5 آذر وارد دنیا شد و در آفریقای جنوبی شروع و به دلیل سرعت انتشار به سرعت در دنیا شروع شد و در فاصله کمی تمام دنیا را گرفت.

افزایش تلفات روزانه اومیکرون به 140 الی 150 نفر درشرایط پیک این بیماری

وی ادامه داد: میزان مبتلایان روزانه اکنون 30 تا 40 هزار نفر بنابر آمار رسمی و از آنجا که از همه مبتلایان تست گرفته نمی شود و خیلی از مبتلایان مراجعه نمی کنند، بنابر این آمار غیر رسمی احتمالا بالای100 هزار نفر است و تعداد بستری حدود 2000 تا 2500 نفر است و شمار مرگ و میر هم حدود 100 نفر در روز است که اگر بیماری به اوج برسد شاید مرگ ومیر حد اکثر به 140 الی 150 نفر برسد. درخصوص وضعیت اومیکرون در آینده نیز از آنجا که این سویه کرونا خیلی سریع منتشر می شود و خیلی سریع هم فروکش می کند، امیدواریم که طی سه هفته آینده شروع به فروکش نماید.

تنها 30 درصد دوز سوم واکسن را تزریق کردند

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان افرادی هستند که تا کنون واکسن نزده اند افزود: بیشترین میزان بستری همین افرادی هستند که تا کنون واکسن نزده اند و علیرغم تشویقات ما مبنی بر تزریق دوز سوم پس از دو ماه تاکنون تنها ۳۰ درصد تزریق کردندو استقبال خوبی نداشتیم.

وی افزود : در دو سه هفته اخیر با شیوع اومیکرون استقبال بهتری را جهت تزریق شاهد هستیم و اگر فردی دوز سوم را تزریق کند تا ۸۵ درصد از میزان خطرات هنگام ابتلا کم می شود و در صورتی که مردم تزریق دوز سوم را بیشتر انجام دهند انشالله تا دو ماه آینده به یک وضعیت مساعدی خواهیم رسید.

کیفیت واکسن های ما همتراز واکسن های خارجی است

عین اللهی ضمن اشاره به اینکه تولید واکسن کاملاً داخلی است و امکانات بسیار زیادی تدارک دیده شده است، افزود: در این کارخانه در حال حاضر مشغول تولید واکسن با کیفیت جهانی هستیم چرا که این کارخانه بسیار حرفه ای است و همه چیز در آن تولید می‌شود و تنها متکی به ویروس کرونا نیست. هر ویروسی که وارد کارخانه شود ابتدا آن ضعیف و غیر فعال شده و بعد توسط واکسن وارد بدن می شود، بنابراین شما هر نوع ویروسی را که وارد این کارخانه کنید واکسن آن تولید خواهد شد و نکته قابل توجه این است که این تشکیلات کاملاً بومی است و نیازی به خارج از کشور ندارد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: متاسفانه کشورهایی که خودشان را حاکم بر دنیا می دانند ، طبیعی است که واکسن‌های تولید خودشان را به عنوان واکسن های معتبر می‌شناسند اما باید خروجی را ببینیم که میزان مرگ و میر در آمریکا بیشتر است و یا ایران، اگر در آمریکا بیشتر است پس واکسن ما موثرتر بوده است .

وی افزود: ما به واکسن های خود با سختی‌های بسیاری مجوز دادیم تا مراحل مختلفی را از لحاظ علمی طی کنند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز سه دوز واکسن شان واکسن ایرانی بوده است که این نشان از امید ایشان به این واکسن‌ها است.

کشورهای تحریم کننده ایران اجازه قدرت نمایی واکسن های ایرانی را نمی دهند

عین اللهی اظهار کرد: ما اعتقادمان این است که واکسن‌های ایرانی از بهترین واکسن‌هاست اما متاسفانه همان هایی که ما را تحریم می کنند نمی گذارند واکسن ما مطرح شود تا قدرت نمایی کنند.

وزیر بهداشت گفت : ظرفیت‌های خدمات پزشکی ایران بسیار بالاست و ما به لطف الهی و در سایه انقلاب توانسته‌ایم زیرساخت های زیادی را ایجاد کنیم، نزدیک به ۱۵۰ هزار تخت داریم و این امکان وجود دارد که خدمات پزشکی زیادی را ارائه دهیم.

وی افزود: ضعف ما در این است که افراد زیادی از کشورهای هم جوار، به راحتی بتوانند وارد کشور و درمان شوند و بازگردند، برنامه ریزی صورت گرفته که طی پنج شش ماه آینده تشکیلاتی را ایجاد کنیم که توریست های درمانی خدمات مناسبی با قیمت مناسب دریافت کنند.

عین اللهی تصریح کرد: در نواحی مرزی ارائه خدمات به توریست های درمانی راحت تر است اما در خصوص تهران، اصفهان‌، مشهد این قابلیت وجود ندارد که ان شاالله با ایجاد سیستم های جدید و پیشرفته این توریست ها میتوانند از کشور محل سکونت خود ، پذیرش را به راحتی انجام و سپس به داخل کشور مراجعه کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روند پیشرفت علمی ایران نسبت به قبل از انقلاب هرگز قابل مقایسه نیست، افزود: با تغییراتی که انجام شده، حداقل امکاناتی که در گذشته به مردم ارائه میشده به حداکثر رسیده است ، در آن زمان پزشکان خارجی هندی و یا حتی لیسانس پزشکی داشتند و دارای تخصص پزشکی نبودند خدمات درمانی ارائه می کردند و یا بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از کشور مراجعه می‌کردند و مرگ و میر نوزادان و مادران بسیار بالا بود و همچنین شاخص امید به زندگی در آن زمان ۵۵ سال بود که خوشبختانه این شاخص امروز به بالای 77 رسیده است.

وی گفت : امروزه حدود ۶۳ دانشگاه پزشکی و رشته های پزشکی به روز دنیا در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و phd و تخصص های مختلف پزشکی و غیره در کشور تدریس و ۲۰ هزار استاد دانشگاه و ۲۲۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در دانشگاه های ایران وجود دارد و بسیاری از ابیماران در داخل کشور خود را درمان می‌کند و آمار مراجعه به خارج از کشور در این زمینه بسیار کاهش یافته است و همچنین بعد از انقلاب و حمایتی که از حضرت امام و مقام معظم رهبری انجام دادند به رشد قابل توجه و درجات بالا رسیدیم ولی باز هم جای پیشرفت داریم.

پربیننده ترین خبرها