العالم گزارش می دهد؛

رقابت باشاغا و الدبیبه بر سر نخست وزیری، چه سرنوشتی در انتظار مردم لیبی است؟

چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 23:12

پس از آنکه مجلس نمایندگان لیبی در طبرق، از عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر این کشور سلب اعتماد کرده و فتحی باشاغا را به عنوان جانشین او تعیین کرد، شکافی در عرصه سیاسی این کشور پدیدار شد.

العالم-لیبی

۵۴ عضو شورای دولتی لیبی، با تصمیم پارلمان مبنی بر برکناری عبدالحمید الدبیبه و تعیین فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر مکلف مخالفت کردند.

محمد الصاوی پژوهشگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار العالم اظهار داشت:" واقعیت این است که من به تشکیل حکومت توسط باشاغا نگاه محافظه کارانه ای دارم، زیرا این حکومت قواعد را در دولت اجرایی برهم خواهد زد. بیم ما مردم لیبی از این است که حکومتی موازی به وجود بیاید و همان سناریوی زمان عبدالله الثنی و سراج تکرار شود، چرا که از سویی الدبیبه از قدرت خود در طرابلس استفاده می کند و از سوی دیگر، باشاغا وعده می دهد که حکومتی برای همه خواهد ساخت ".

ولید المزینی عضو سازمان نظارت اداری لیبی گفت:" در سایه خروج 54 عضو از شورای حکومت در رد انتصاب باشاغا، ضروری است که میان مجلس نمایندگان و شورای حکومت هماهنگی ایجاد شود تا قانون اساسی مشخصی برای خروج از این بحران ایجاد شود، چرا که اوضاع به سوی وخامتی غیر قابل کنترل پیش می رود".

خلأ قانونی و نبود مرجع قانونی ذیربط برای مراجعه به آن در مسئله برکناری الدبیبه و انتصاب باشاغا، شکاف زیادی در عرصه سیاسی لیبی ایجاد کرد و با وارد کردن تجهیزات نظامی از شهرهای لیبی به پایتخت این کشور برای حمایت از الدبیبه، مجددا سایه درگیری مسلحانه را بر سر این کشور انداخت.

پربیننده ترین خبرها