هیاهوی نخ نما شده برجامی غرب؛ ترفند فشارهای روانی برای تحمیل توافق بد به ایران

هیاهوی نخ نما شده برجامی غرب؛ ترفند فشارهای روانی برای تحمیل توافق بد به ایران
پنج‌شنبه 28 بهمن 1400 - 11:57

تجربه تلخ ایران با قلدری و قانون گریزی دولت های آمریکا به خصوص دولت دونالد ترامپ – که نه تنها از برجام خارج شد بلکه تحریم های یک یکجانبه آمریکا علیه ایران را برگرداند – کافی است تا ایران دیگر نخواهد هیچ گاه این تجربه را تکرار کند.

العالم - کشکول

هیئت های فرانسوی و انگلیسی و آلمانی به طور مستقیم و هیئت آمریکایی به طور غیر مستقیم با اعمال فشار بر ایران و راه انداختن جنگ روانی و اظهارات خلاف واقع درباره گفتگوهای مطرح شده در میز مذاکرات، درصدد هستند تهران را مجبور به پذیرش توافق نامه ای نامطمئن کنند که هر آن و هر لحظه که غرب اراده کند، از هم فرو پاشد.

با تأملی در ادعاهای غرب متوجه تکرار تعمدی اتهامات آنها علیه ایران می شویم؛ آنها ادعا کرده اند که هر بار که به توافق نزدیک می شویم، ایران شروط و انتظارات جدیدی را مطرح می کند. یا اینکه طرف های مذاکره به میزان 98 درصد به توافق نزدیک شده ایم و بقیه برعهده ایران است.

در راستای اعمال فشارهای روانی علیه ایران، هر از گاهی ضرب الاجل هایی تعیین می شود مثل ضرب الاجلی که به تازگی آمریکایی ها برای توافق تا اواخر ماه جاری تعیین کرده اند. این ضرب الاجل ها بدون در نظر گرفتن خطوط قرمز ایران تعیین می شوند؛ خطوطی که هرگز نمی توان آنها را نادیده گرفت.

نکته جالب اینجاست که غرب طوری ایران را تحت فشار قرار داده است که انگار این ایران بوده که از برجام خارج شده و آمریکا را تحریم کرده است!.. مواضع غرب در حالی است که هیچ یک از طرف های مذاکرات وین به اندازه ایران، برای دستیابی به توافق عجله ندارند. زیرا این ملت ایران هستند که تحت فشار تحریم های ظالمانه قرار گرفته اند. البته این بدان معنا نیست که ایران تحت فشار به هر قرارداد و توافق بدی تن می دهد. این کشور به غربی ها به خصوص آمریکا هیچ فرصتی برای نقض دوباره برجام را نخواهد داد.

بر این اساس حسین امیر عبد اللهیان، وزیر خارجه ایران دیروز (چهارشنبه) در گفتگو با روزنامه "فاینانشیال تایمیز" انگلیس تأکید کرد که آمریکا نتوانسته است هیچ تضمینی برای عدم خروج هیچ از طرف های مذاکره از برجام، ارائه دهد و افکار عمومی ایران حرف یک رئیس جمهور را به عنوان تضمین نمی پذیرد مخصوصا آمریکا را که سابقه خروج یک جانبه از برجام دارد. لذا کنگره آمریکا باید با صدور بیانیه سیاسی، رسما درباره بازگشت واشنگتن به برجام تضمین دهد.

عبد اللهیان تصریح کرده است که تعهدات ایران در این باره مثل معادلات ریاضی، واضح و روشن است لذا هیچ جای نگرانی برای طرف مقابل وجود ندارد. هر چند خود همچنان نگران تضمین هایی در خصوص عدم خروج آمریکا از برجام است.

آنگونه که از سخنان امیرعبد اللهیان برمی آید، توپ الان در زمین غرب به خصوص آمریکاست و توافق نهایی منوط به رفتار مسئولانه طرف غربی است و نه ایران. لذا آمریکا هیچ چاره ای جز رفع تحریم ها به طور کامل ندارد همچنین باید تضمین دهد که دیگر کارهای گذشته را تکرار نمی کند. تعیین ضرب الاجل و فشار روانی علیه ایران هیچ فایده ای ندارد... چرا که آزموده را آزمودن خطاست.

پربیننده ترین خبرها