رئیس جمهور عراق خواستار گفت‌وگوی جدی بغداد ـ اربیل برای حل اختلافاتی نفتی شد

رئیس جمهور عراق خواستار گفت‌وگوی جدی بغداد ـ اربیل برای حل اختلافاتی نفتی شد
پنج‌شنبه 28 بهمن 1400 - 13:04

رئیس جمهور عراق در واکنش به بروز اختلافات بین بغداد و أربیل درباره صادرات نفت و گاز، بر ضرورت گفت‌وگوی جدی اربیل و بغداد تأکید کرد.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، برهم صالح رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه (امروز) در واکنش به صدور رأی دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن مصوبه دولت منطقه کردستان درباره نفت و گاز، خواستار گفت‌وگوی فوری و جدی بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان شد.

رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد که تعلل محافل سیاسی در سال‌های گذشته برای تصویب قانون نفت و گاز باعث به وجود آمدن این مشکلات و بحران‌ها شده و ما را به این نقطه حساس رسانده که امروز با تبعات آن مواجه هستیم.

وی افزود که آغاز یک گفت‌وگوی جدی و فوری بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان به منظور یافتن مکانیزم واقعی و تضمن‌کننده اجرای حکم دادگاه فدرال ضروری است به گونه‌ای که حقوق قانونی منطقه کردستان و سایر عراقی‌ها به واسطه استفاده از عایدات آن برای تمامی شهروندان به دور از هر گونه فساد و سوء مدیریت، تضمین شود.

رئیس جمهور عراق همچنین از پارلمان این کشور خواست تا لایحه معوقه نفت و گاز را بررسی و متون آن را تکمیل کرده و یا اینکه قوه مجریه لایحه جدیدی ارائه کند.

دادگاه فدرال عراق در نشست روز سه‌شنبه خود به بررسی پرونده صادرات نفت منطقه کردستان عراق بدون هماهنگی دولت مرکزی پرداخت و طی آن قانون نفت و گاز منطقه کردستان عراق را خلاف قانون اساسی کشور اعلام کرد.

پربیننده ترین خبرها