هیلی: هر توافقی با ایران فاجعه‌بار خواهد بود!

هیلی: هر توافقی با ایران فاجعه‌بار خواهد بود!
جمعه 29 بهمن 1400 - 00:16

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن اعلام حمایت از قانونگذاران مخالف برجام گفته که هر توافقی با ایران در خصوص این موضوع فاجعه‌بار خواهد بود.

العالم - آمریکا

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شده هر توافقی که دولت فعلی کشورش با ایران بر سر برجام انجام دهد «فاجعه‌بار» خواهد بود.

نیکی هیلی در توییتر نوشت: «توافق ایران، اشتباه بود و هر توافق جدیدی که بایدن انجام دهد هم فاجعه خواهد بود. بسیار به گالاگر و ۱۵۰ نماینده مجلس نمایندگان که در برابر توافقی از بایدن که ایران را قدرتمند می‌سازد و باعث به خطر افتادن بیشتر دنیا می‌افتد افتخار می‌کنم.»

اشاره نیکی هیلی به گروهی از قانونگذاران کنگره است که روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده به او هشدار داده‌اند که هر توافق با ایران بدون تأیید کنگره به سرنوشت توافق دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ دچار خواهد شد.

شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» در این خصوص گزارش کرد، در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن آمده است: «اگر بدون تأیید رسمی کنگره، توافقی را با رهبر عالی ایران امضا کنید، این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد».

هیلی پیش از این هم در حساب کاربری خود در توییتر تلاش ادعایی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام را به «حکم اعدام برای اسرائیل» تعبیر کرده و نوشته بود «جو بایدن» باید میان ایران و اسرائیل یکی را انتخاب کند.

مقام سابق آمریکایی چهارشنبه هفته گذشته در توییتر نوشت: «بگذارید صریح صحبت کنم. اگر دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران برگردد دنبال حکم اعدام برای اسرائیل است. او باید یک طرف بایستد، طرف ایران یا اسرائیل. انتخاب تروریست‌ها به جای متحدان قابل پذیرش نیست.»

هیلی در زمان حضور در دولت ترامپ یکی از سرسخت‌ترین حامیان خروج از برجام بود. دولت ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ بر اساس نظرات او، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از مشاوران ترامپ به مشارکت آمریکا در این توافق مورد تأیید شورای امنیت خاتمه داد و در قالب سیاست موسوم به «فشار حداکثری» تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

این سیاست اکنون به اذعان اکثر تحلیلگران بین‌المللی و همچنین مقام‌های دولت بایدن به شکست منجر شده است. فشار حداکثری قرار بود ایران را به حضور در میز مذاکرات برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید با محدودیت‌های بیشتر مجاب کند، حال آنکه در این هدف کاملاً شکست خورد و به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و بی‌اثر شدن تحریم‌ها منجر شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از ۱۱ روز تنفس برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌ها از روز ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

شواهد روزافزون حاکی از آن هستند که عدم آمادگی آمریکا برای اتخاذ تصمیم‌های سیاسی لازم جهت رفع تحریم‌ها دلیل اصلی حرکت آهسته این گفت‌وگوها بوده است. حتی منابع و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند که بیشترین پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات وین در بخش‌هایی که به تعهدات ایران حاصل می‌شود اتفاق افتاده است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توییتر تصریح کرده بود که ایران تصمیم‌های خودش را گرفته و اکنون نوبت طرف غربی است که تصمیم‌های لازم را بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها