مذاکرات لغو تحریم در چه مرحله ای قرار دارد؟

مذاکرات لغو تحریم در چه مرحله ای قرار دارد؟
جمعه 29 بهمن 1400 - 16:40

مذاکرات وین برای لغو تحریم روزهای حساسی را از سر می گذارند، آن هم در سایه داده هایی حاکی از پیشرفت در این مذاکرات و پافشاری ایران بر موضع ثابت خود مبنی بر کسب ضمانت برای تکرار نشدن خروج آمریکا از این توافق است.

العالم-نظرکده

نویسندگان سیاسی بر این باورند که طرف غربی مذاکرات لغو تحریم، از ابتدا تلاش می کرد این مسئله را القا کند که مذاکرات فضای مثبتی داشته و بخش عمده توافق حاصل شده است تا از این طریق، در صورت شکست مذاکرات ایران را به عنوان مقصر اصلی نشان دهد.

دور هفتم مذاکرات بخاطر انتخابات ایران برای چند ماه عقب افتاد و در همان زمان هم گفته شد که 70 الی 80 درصد توافق بدست آمده است. اما هیئت ایرانی اظهار داشت که پیشنهادهای جدیدی دارد و با اینکه پیش نویس های گذشته را لغو نمی کند، موضوعات جدیدی درخصوص موضع ایران در مذاکرات به آنها اضافه کرده است.

به عقیده نویسندگان، همین که ایران با بازگشت به توافق موافقت کرده یعنی امتیاز بزرگی داده است، آن هم با وجود دستاوردهای شگرفی که در زمینه هسته ای رقم زده است.

کارشناسان بر دو شرط اساسی ایران تاکید می کنند که اولی لغو تمامی تحریم ها و دومی، ضمانت آمریکا برای خارج نشدن از این توافق نامه است که اگر ایران با محدود کردن توان دفاعی خود موافقت کند، دیگر هیچ ضمانتی برای این مسئله وجود نخواهد داشت.

کارشناسان می گویند که آمریکا با انتشار گزارش های غلط با هدف امیدوار کردن مردم ایران به نزدیک بودن امضای توافق نامه، بازی پلیدی را انجام می دهد، آن هم وقتی هنوز موانعی بر سر مذاکرات ،بخصوص درمورد تضمین عدم خروج و لغو تحریم ها، وجود دارد.

این کارشناسان تاکید می کنند که آمریکا برای وقت کشی در مسئله ضمانت عدم خروج از توافق، اروپایی ها را تشویق به تعیین سقف زمانی برای توافق می کند که البته ایران هیچ اهمیتی به آن نمی دهد.

کارشناسان تاکید می کنند: ایران توافق موقت دو ساله و همچنین مذاکرات مستقیم با آمریکا را نمی پذیرد. امروز ایران با ارائه بسته پیشنهادی خود، تیر خلاص را به تمامی این دروغ ها زد و اکنون بر مبنای دو مسئله اساسی مذاکره می کند، نخست مکانیسم لغو تحریم ها که مجموعه پیشنهاداتی در این خصوص ارائه کرده و دوم، روند فعالیت هسته ای ایران است.

پژوهشگران سیاسی به نوبه خود معتقدند که اروپا تابع تصميم آمریکا است و با وجود محافظه کار بودن، اگر در نهایت آمریکا اقدام به امضای توافق با ایران کند، اروپایی ها نیز به تعهدات خود باز خواهند گشت.

پربیننده ترین خبرها