احتمال تشدید تنش‌های فرقه‌ای در شمال هند با ممنوعیت حجاب در جنوب

احتمال تشدید تنش‌های فرقه‌ای در شمال هند با ممنوعیت حجاب در جنوب
شنبه 30 بهمن 1400 - 21:14

مجموعه‌ای از قوانین مذهبی که توسط حزب ملی گرای باهاراتیا جاناتا، حزب حاکم (BJP) در ایالت کارناتاکا در جنوب هند از جمله درباره ممنوعیت پوشیدن حجاب ترویج شده، این نگرانی را ایجاد کرده است که اقدامات تفرقه انگیز باعث تشدید تنش‌های فرقه‌ای در شمال کشور می شود.

العالم - آسیا

حزب باهاراتیا جاناتا، در هفته‌های اخیر پوشش حجاب را در کلاس‌های درس در کارناتاکا، تنها ایالتی که در جنوب هند کنترل آن را در دست دارد، ممنوع کرده است. همزمان یک طرح پیشنهادی برای غیرقانونی کردن تغییر دین توسط قانونگذاران محلی در حال بررسی است.

این اقدام به چالشی برای اقلیت مسلمان در هند تبدیل شده است. احزاب مخالف دولت و بسیاری از تحلیلگران سیاسی حزب BJP را متهم به تشدید تنش‌ها در کارناتاکا کرده و می‌گویند هدف از این اقدام جذاب تر شدن حضور در انتخابات برای هندوها است.

دفتر نارندرا مودی نخست وزیر هند به سرعت درباره این تحولات اظهارنظری نکرده است.

حزب حاکم در هند می‌گوید قانون پنجم فوریه درباره ممنوعیت حجاب، قانون جدیدی نیست و به منظور جلوگیری از تغییر دین هندوهای فقیر به اسلام یا مسیحیت نیز تدوین نشده است. همچنین قانون منع ذبح گاوها در سال ۲۰۲۱ نیز در این ایالت به دلیل احترام به اکثریت افراد اجتماع به تصویب رسیده است.

ساندیپ شاستری، یک استاد علوم سیاسی که در کارناتاکا تدریس می‌کند در این خصوص اظهار داشت: جنجال حجاب به عنوان یک موضوع بسیار محلی شروع شد که می‌توانست در همان اوایل طرح آن، به راحتی حل و فصل شود.

در پایتخت کارناتاکا، مرکز جهانی بنگالورو قرار دارد؛ شهری با حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که مرکز صنعت پررونق فناوری اطلاعات در هند است.

در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدا والدین و سپس دانش آموزان و دانشجویان اقدام به برگزاری تجمعاتی کردند. همزمان برخی از دانشجویان معترض هندو هم با پوشیدن شال‌های زعفرانی در مخالفت با این اعتراضات، دست به اعتراضاتی زدند.

براساس این گزارش تاکنون هیچ گزارشی از خشونت‌ها در هند در رابطه با این موضوع گزارش نشده است. تخمین زده می‌شود که ۱۳ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفری هند مسلمان هستند. هند از زمان استقلال خود در سال ۱۹۴۷ بارها شاهد حملات خشونت‌آمیز مسلمانان و هندوها علیه یکدیگر بوده ولی تاکنون هیچ گاه این خشونت‌ها در جنوب هند رخ نداده است.

با این حال، گانش کارنیک سخنگوی حزب باهاراتیا جاناتا در ایالت کارناتاکا مدعی شد مسلمانان با دنبال کردن مساله ای که او «هویت متفاوت» خواند، بر پوشش حجاب در کلاس‌های درس تاکید دارند. این در حالی است که این موضوع می‌تواند باعث اتحاد هندوها شود.

وی خاطرنشان کرد که این حزب از پیروزی خود در انتخابات سال آینده و تداوم کنترل ایالت کارناتاکا اطمینان دارد.

براساس این گزارش، یکی از اختلافات طولانی بین هندوها و مسلمانان درباره یکی از مراکز مذهبی، در ایالت اوترا پرادش در شمال هند جایی که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت داشته و از مراکز عمده سیاست داخلی این کشور است، در جریان است.

مظفر اسدی یکی از کارشناسان سیاسی که در دانشگاه میسور ایالت کارناتاکا تدریس می‌کند، اظهار داشت: مساله حجاب بیشتر متوجه جوانانی است که حدود ۱۸ سال سن دارند و در انتخابات ایالتی بعدی و انتخابات ملی پس از آن در سال ۲۰۲۴، امکان حضور در انتخابات را دارند.

به گزارش ایرنا، مسلمانان می‌گویند که منازعه حجاب نمونه دیگری از به حاشیه راندن آنها از زمانی است که مودی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ با اعلام یک سیاست حکومتداری خوب و هویت قوی هندو به قدرت رسید. مودی با این حال از کارنامه خود دفاع کرده و می‌گوید دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی وی، به نفع تمام هندی‌ها بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها