امیرعبدللهیان: چشم انداز گفتگوی مستقیم با آمریکا روشن نیست

امیرعبدللهیان: چشم انداز گفتگوی مستقیم با آمریکا روشن نیست
يکشنبه 1 اسفند 1400 - 12:53

وزیر خارجه با بیان این‌که دولت بایدن همان مسیر ترامپ را دنبال می‌کند، گفت: به واسطه‌ها گفته‌ایم که چشم‌انداز گفت‌و‌گو با آمریکا برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم چه نیازی به مذاکره مستقیم است.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سؤال خانم لارا خلف در مورد گفت‌وگو با آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها ظرف هفته‌های اخیر به طور متناوب و از طریق واسطه‌های مختلف از ما خواسته‌اند که با ما مذاکرات مستقیم داشته باشند. ما در پاسخ به واسطه‌ها اعلام کردیم که چشم‌انداز چنین گفت‌و‌گویی برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم چه نیازی به مذاکره مستقیم است.

وی افزود: ولی اگر طرف آمریکایی یک ابتکار عمده از جمله برداشتن برخی از تحریم‌ها را انجام دهد، آنگاه می‌توان گفت که نیت آمریکایی‌ها واقعی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما از آن ها می‌شنویم که آقای بایدن حسن نیت دارد. من در ماه سپتامبر در نیویورک گفتم که اگر آقای بایدن حسن نیت دارد آن گاه مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کند. ما از آقای بایدن درخواست وام یا پول آنها را نداریم، بلکه می‌خواهیم دارایی‌های خود ما را به عنوان حسن نیت آزاد کند.

امیرعبداللهیان گفت: مایلم تأکید کنم که آنها تنها در قالب کلمات از حسن نیت حرف می‌زنند و این برای گفت‌وگوهای مستقیم کافی نیست. آنها باید حسن نیت خود را به صورت عملی و در عرصه میدانی نشان دهند.

وی افزود: آنها می‌توانند برخی تحریم‌ها را بردارند یا برخی دارایی‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کنند، این در حالی است که همزمان با گفت‌وگوهای جدید حتی برخی تحریم‌های جدید نیز علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران از سوی دولت آقای بایدن اعمال شده است و این معنایش این است که دولت آقای بایدن همان مسیر ترامپ را دنبال می‌کند، لذا افکار عمومی می‌گوید که آنها در عمل یکی هستند.

وزیر امور خارجه دیروز شنبه نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این‌که همکاران من در وین با بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» روبرو هستند، گفت: آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داریم، به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد.

پربیننده ترین خبرها