اتحادیه اروپا: مذاکرات وین در لحظه‌ سرنوشت‌ساز قرار دارد

اتحادیه اروپا: مذاکرات وین در لحظه‌ سرنوشت‌ساز قرار دارد
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 15:09

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اعلام کرد که این گفت‌و‌گوها در لحظه‌ سرنوشت‌ساز قرار دارد.

العالم - اروپا

«انریکو مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین روز سه شنبه (امروز) درباره وضعیت جاری این گفت‌و‌گوها اظهارنظر کرد.

این مقام بروکسل در توییتر نوشت: «مذاکرات وین، برجام در یک لحظه سرنوشت‌ساز قرار دارد. پس از ده ماه مذاکره، ما به پایان نزدیک می‌شویم. نتیجه هنوز مشخص نیست. مسائل کلیدی باید برطرف شود. اما همه هیات‌ها به طور کامل تعامل دارند. کار فشرده در (هتل) کوبورگ ادامه دارد».

اظهارنظر «انریکو مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین در شرایطی انجام شده که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.

مذاکرات وین از ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین ۲۷ بهمن ماه در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران (دوشنبه) روز گذشته با بیان این‌که هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر این‌که پول ملت ایران در اختیار این ملت قرار بگیرد، گفت که هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و آن اراده را در آنها ندیدیم.

وی افزود: «هیأت جمهوری اسلامی ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خودش را در مورد موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب داد و این پیشنهادات به صورت مکتوب روی میز قرار داده شد از جمله در خصوص برخی موضوعاتی که شما اشاره کردید. آنچه مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها، رفع همه تحریم‌هایی که فارغ از برچسبی که زده شده با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان باشد، همه باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین دوشنبه شب از نشست با تروئیکای اروپا خبر داد. وی در توییتی نوشت: «نشست همفکری با رؤسای هیات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در وین داشتیم و راه‌ها و روش‌های ممکن برای حل آخرین مسائل باقی‌مانده را مورد بحث قرار دادیم. جلسات مشابهی توسط سایر شرکت کنندگان در مذاکرات در قالب‌های مختلف برگزار می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها