امیرعبداللهیان تسریع در دستیابی به توافق را نیازمند اراده جدی طرف‌های غربی دانست

امیرعبداللهیان تسریع در دستیابی به توافق را نیازمند اراده جدی طرف‌های غربی دانست
پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 08:38

وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود تاکید کرد که تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی طرف های غربی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه به منظور تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها و دستیابی به توافقی پایدار است.

العالم _ ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص برخی مسائل مورد اهتمام مشترک تلفنی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم های ایران در وین، با اشاره به گفت وگوهای خود با همتای آلمانی اش و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: در این گفت وگوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و هیات های مذاکره کننده در وین سخت در تلاشند تا به یک توافق خوب دست یابند.

امیرعبداللهیان افزود: در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی طرف های غربی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه به منظور تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها و دستیابی به توافقی پایدار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع بینانه نقش سازنده و مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا کنند.

طرفین همچنین تاکید کردند بازپرداخت بدهی های معوق انگلیس به ایران از موضوعات اصلی بین دو کشور و ضروری است این موضوع هر چه زودتر در مسیری مناسب حل و فصل و بدهی لندن به تهران پرداخت شود.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفت وگوها برای حل مشکل بدهی این کشور به ایران، دیدگاه های لندن را در این خصوص و در مورد مذاکرات وین تشریح‌ کرد.

لیز تراس روابط رو به رشد میان انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور دانست.

تراس افزود: در فرایند مذاکرات، دستاوردهای خوبی تاکنون داشته ایم، اما مناسب است هر چه سریع تر گفت وگوها را تکمیل کنیم و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.

وزیر خارجه انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه بین دو کشور از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین تادیه بدهی های معوق انگلیس به تهران حل و فصل شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها