در گفتگو با العالم مطرح شد؛

آمریکا اوکراین را به ابزار عملیات ژئوپلیتیک خود تبدیل کرد

آمریکا اوکراین را به ابزار عملیات ژئوپلیتیک خود تبدیل کرد
پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 15:32

دکتر عمار قناة کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت که اوکراین بازیگر مهمی در معادلات بین المللی نیست، اما آمریکا از جغرافیای این کشور به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده کرده است.

العالم-اروپا

وی ضمن تاکید بر اینکه اقدامات اخیر روسیه برای غربی ها بخصوص آمریکا بسیار نگران کننده شده، افزود: می توان گفت که عملیات اخیر روسیه به این زودی مورد انتظار نبود اما با توجه به اشاره های مستقیم روسیه مبنی بر اینکه اجازه تجاوز به غیرنظامیان در این مناطق را نخواهد داد، روشن بود که سرانجام به وقوع خواهد پیوست.

این کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان کرد: روسیه به اندازه کافی به ناتو فرصت داد تا اقدامات دیپلماتیک لازم برای فشار بر کیف و وادار کردن آن به اجرای توافق نامه مینسک را انجام دهند، اما آنها موفق به این کار نشدند.

وی افزود: از آنجایی که آمریکا تلاش می کند وضعیت ژئوپلیتیک جدیدی در اروپا ایجاد کند، این مسئله باعث توسعه ناتو و محاصره روسیه می شد لذا پاسخ روسیه درپی یک ضرورت وجودی اتفاق افتاد.

قناة اظهار داشت: واکنش های مستقیم بازیگران غربی، تحریم ها و هشدارهای صریح آنها را مبنی بر اینکه آمریکا مداخله نظامی نخواهد کرد را دیدیم. نباید فراموش کنیم که مداخله نظامی در چنین وضعیت حساسی می تواند دنیا را به سمت جنگی جهانی بکشاند و نه روسیه، نه آمریکا و نه سازمان های غربی خواهان چنین چیزی نیستند.

وی ادامه داد: آنچه این منطقه امروز شاهد آن است، درماندگی سیاسی و ناتوانی آمریکا در مقابله با بحران های بین المللی است. آمریکا هنوز تلاش می کند تک قطب بودن نظام جهانی را به سود خود حفظ کند اما دنیا دیگر تغییر کرده است.

این کارشناس تاکید کرد: از سوی دیگر، روسیه ، همانطور که رئیس جمهور و وزیر خارجه آن بارها در مناسبت های مختلف تاکید کرده اند، به تماشا نخواهد نشست و پاسخ خواهد داد. آمریکا در تعامل با روسیه و حتی متحدان غربی خود نیز شکست خورده و سیاست های آن، دیگر به سود اروپایی ها هم نیست.

پربیننده ترین خبرها