ناتو: هیچ نیروی ناتو در خاک اوکراین وجود ندارد

ناتو: هیچ نیروی ناتو در خاک اوکراین وجود ندارد
پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 15:25

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درپی وقایع امروز در اوکراین در سخنانی در بروکسل گفت که صلح در اروپا ضربه خورد و از هم فروپاشیده شد.

العالم - اروپا

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از اعزام نیروهای بیشتر به جناح شرقی این ائتلاف نظامی با هدف جلوگیری از پیشروی احتمالی روسیه خبر داد.

ناتو طی بیانیه‌ای رسمی گفت: «حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم که فورا به اقدام نظامی پایان دهد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «ما حمله وحشتناک و غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین و مشارکت بلاروس در آن را به شدت محکوم می‌کنیم».

ناتو توضیح داد: «اقدامات روسیه امنیت اروپا را تهدید می‌کند و پیامدهای استراتژیک خواهد داشت و ما به اقدامات لازم برای محافظت از متحدان خود ادامه خواهیم داد».

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «ما نیروهای دفاعی و نیروی دریایی اضافی را به جناح شرقی ائتلاف اعزام خواهیم کرد و سطح آمادگی نیروهای خود را برای پاسخگویی در مواقع اضطراری افزایش خواهیم داد».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز برگزاری نشست مجازی سران کشورهای متحد در مورد وضعیت اوکراین و اقدامات بعدی این ائتلاف در تاریخ ۲۵ فوریه را تایید کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، استولتنبرگ با باین اینکه در این اجلاس اقداماتی برای محافظت از متحدان در «واقعیت جدید» اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت، توضیح داد: «ما هنوز پاسخی نداریم، اما بعد از آنچه امروز اتفاق افتاد، اروپا متفاوت خواهد بود».

وی همچنین خبر داد که نمایندگان دائمی ناتو تصمیم گرفتند یک طرح دفاعی را برای استقرار نیروهای واکنش سریع در کشورهای این ائتلاف برای محافظت از متحدان اجرا کنند.

دبیرکل ناتو ادامه داد: «در این نشست درباره موضوع بستن تنگه بسفور و داردانل توسط ترکیه برای کشتی‌های روسیه بحثی صورت نگرفت».

به نوشته ریانووستی، استولتنبرگ با تاکید بر اینکه هیچ نیروی ناتو در خاک اوکراین وجود ندارد، افزود: «هیچ برنامه‌ای هم برای اعزام نیرو به آنجا نداریم. ما از اوکراین حمایت می‌کنیم، اما تضمین‌های امنیتی محکم را فقط برای اعضای ناتو ارائه می‌دهیم».

پیش از این، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با درخواست از روسیه برای متوقف کردن حملات به اوکراین، گفت رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده است.

صبح امروز بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز ساعتی پیش با بیان اینکه کشورش از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار دارد، گفت کی‌یف روابط خود با مسکو را به‌طور کامل قطع کرده است.

پربیننده ترین خبرها