پوتین بایدن را ناک اوت کرد

پوتین بایدن را ناک اوت کرد
پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 21:58

ضربه قاطع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به غرب زمانی رخ داد که کشورش دو روز پیش استقلال دو جمهوری جدید در شرق اوکراین (دونتسک و لوگانسک) را به رسمیت شناخت و پس از آن نیروهای پاسدار صلح خود را به این دو جمهوری اعزام کرد تا نقشه سیاسی اروپا را برای همیشه تغییر دهد.

العالم – کشکول

حمله نظامی پوتین به اوکراین در سحرگاه امروز زیرساخت های نظامی اوکراین را هدف قرار داد، انبارهای موشکی این کشور را منهدم و فعالیت تاسیسات نظامی این کشور به ویژه بیش از 11 فرودگاه نظامی اش را به طور کامل متوقف کرد.

شکی در برتری نظامی روسیه بر اوکراین نیست اما سوال اینجاست که وعده های آمریکا و اروپا‌ که کی‌یف را در این جنگ درگیر کردند، کجاست و سرنوشت تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کردند و باعث شد مسکو از سوئیفت بی نیاز شود و شبکه‌ای با چین راه اندازی کند، چه خواهد شد؟

مانند ایران که از 43 سال قبل در معرض غیرانسانی‌ترین تحریم‌ها بوده است، اما هیچ نتیجه ای برای غرب نداشت و امروز ایران با قدرت های بزرگ پای میز مذاکره نشسته و شروطش را تحمیل می کند و از خواسته های خود کوتاه نمی آید.

حتی اروپایی‌ها به ویژه آلمان و فرانسه می‌دانند که اوضاع فعلی ناشی از تشدید بحران اوکراین توسط دولت آمریکا از یک سو و ناتوانی آن و تمایل بایدن برای قدرتنمایی و تلاش وی برای پیروزی در انتخابات آتی است.

کشورهای اروپایی نمی خواهند در مسیر طرح های آمریکایی حرکت کنند که اولین نتیجه آن توقف پروژه نورد استریم 2 بود چرا که می دانند اولین قربانی این تنش آفرینی خودشان هستند.

افزایش بهای هر بشکه نفت به حدود 100 دلار که بالاترین قیمت آن از سال 2014 است بهترین گواه بر این مدعاست.

حتی شهروندان آمریکایی سیاست بایدن را به سخره گرفته و گفتند که کشورشان روسیه را تحریم می کند در حالی که قیمت بنزین در آمریکا بالا می رود! اروپایی ها وضعیت بدتری دارند، شصت درصد گاز از روسیه به آنها می رسد که جایگزینی نیز ندارد. آیا اروپا می خواهد از الجزایر گاز بیارود که فاصله اش با این قاره بیش از 3000 کیلومتر است یا از قطر که فاصله اش دو برابر این فاصله است؟

پوتین در سال 2008 با به رسمیت شناختن استقلال دو کشور جدید، آبخازیا و اوستیای جنوبی، غرب را در مسئله گرجستان آزمایش کرد و غرب، گرجستان را در تقابل مستقیم با روسیه قرار داد اما این کشور را تنها گذاشت و جز اعلام حمایت کلامی و تحریم روسیه کاری نکرد که نمونه دیگر آن اوکراین است.

پوتین مرد تصمیم گیری است اما بایدن اینگونه نیست به ویژه پس از خروج تحقیرآمیز از افغانستان و تنها گذاشتن متحدانش، این همان مساله ای است که نقشه جهان سیاست را تغییر خواهد داد و بالطبع بر منطقه ما نیز تاثیرگذار خواهد بود، رژیم صهیونیستی در مساله اوکراین در کنار همپیمانش آمریکا ایستاد اما نماینده روسیه در شورای امنیت گفت جولان، سوری باقی خواهد ماند و روسیه هرگز الحاق آن به رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، پس تغییرات در راه است، فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها