توافق رهبران اروپا بر تحریم‌های گسترده علیه روسیه

توافق رهبران اروپا بر تحریم‌های گسترده علیه روسیه
جمعه 6 اسفند 1400 - 03:51

رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که بخش های مالی، انرژی و حمل و نقل روسیه را به دلیل حمله این کشور به اوکراین هدف تحریم‌های "شدید" قرار دهند.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در پی تهاجم روسیه به اوکراین، نشستی اضطراری در بروکسل برگزار کردند و بر سر تحریم هایی که برای تحمیل «عواقب گسترده و شدید» بر مسکو طراحی شده بود، توافق کردند.

در نتیجه‌گیری نشست اضطراری رهبران اروپایی آمده است: «این تحریم‌ها بخش مالی، بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل، کالاهای با کاربرد دوگانه و همچنین کنترل صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست روادید، فهرست‌های دیگری از اشخاص روسی را دربرمی‌گیرد. روسیه به خاطر این اقدام تجاوزکارانه و تمام ویرانی ها و تلفات جانی ناشی از آن، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود.»

جزییات اقدامات اروپا علیه روسیه تا روز جمعه در دسترس نخواهد بود. شورای اروپا اعلام کرد که پیشنهادهای آماده شده توسط کمیسیون و دیپلمات ارشد را «بدون تأخیر» تصویب خواهد کرد. همچنین یک بسته تحریمی دیگر برای اقدامات علیه بلاروس پیشنهاد شده است.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت: «ما می‌خواهیم ارتباط صنعت روسیه را با فناوری‌هایی که امروز برای ساختن آینده به آن نیاز داریم، قطع کنیم.»

گیتاناس نائوسدا رییس جمهوری لیتوانی با اشاره به عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین به خبرنگاران گفت: «این فقط علیه اوکراین نیست، این جنگ علیه اروپا و علیه دموکراسی است. آنها امروز به حمایت ما نیاز دارند، فردا ممکن است خیلی دیر باشد.»

همانطور که انتظار می رفت، بیرون راندن روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت، حداقل در حال حاضر، در میان اقدامات علیه مسکو گنجانده نشده است. سوئیفت که در بلژیک مستقر است، بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی را در سراسر جهان به هم متصل می کند.

انتظار نمی رود که ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، شخصا هدف تحریم ها قرار گیرند. بسته تحریم ها توسط کمیسیون اروپا با همکاری نزدیک با کشورهای عضو طراحی شده است. کار از هفته ها پیش با تشدید تنش ها در مرز اوکراین آغاز شد.

در مجموع، این اقدامات برای محدود کردن شدید دسترسی حیاتی مسکو به بازار سرمایه و خدمات مالی اتحادیه اروپا طراحی شده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها