تشریح اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ایرانیان مقیم اوکراین

تشریح اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ایرانیان مقیم اوکراین
جمعه 6 اسفند 1400 - 15:12

سخنگوی وزارت امور خارجه به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص حل و فصل مشکلات ایرانیان مقیم اوکراین و تمهیدات برای بازگرداندن آنها به کشور پرداخت.

العالم - ایران

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ششم اسفند ماه و در دومین روز درگیری‌ها در اوکراین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در باره اقدامات این وزارتخانه به منظور رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آن‌ها در شرایط توسعه تنش‌ها در این کشور گفت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف از ۲۴ و ۲۵ بهمن تا به امروز اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده‌اند.

* تشکیل ستاد ویژه در وزارت خارجه

وی توضیح داد: با توجه به پیش بینی‌های دقیقی که در وزارت امور خارجه انجام شده بود و تحولاتی که امروز شاهد آن هستیم، از قبل به عنوان محتمل‌ترین سناریو به اطلاع مراجع و نهادهای ذیربط نیز رسانده شده بود، ستاد بحران سریعا در محل وزارت امور خارجه تشکیل و تلاش شد تا حداکثر هماهنگی‌ها بین صف و ستاد با هدف مدیریت بهتر اوضاع و در صورت لزوم، تسهیل خروج شهروندان و دانشجویان ایرانی انجام شود.

از ابتدای آغاز بحران جاری در منطقه اورآسیا، وزارت امور خارجه ستاد ویژه‌ای را به ریاست معاون اداری مالی و با عضویت معاون کنسولی و امور ایرانیان، مدیرکل سیاسی اوراسیا و عضویت وبیناری سفیر ایران در کیف به منظور رصد آخرین تحولات و به ویژه تنظیم دستورالعمل‌های لازم برای ارائه تسهیلات به هموطنان مقیم در این کشور و اعلام شرایط ویژه به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همجوار با اوکراین برای برقراری هرگونه تسهیلات به منظور مساعدت به خروج ایرانیان مقیم در شرایط اضطراری، تشکیل داده است.

* تماس‌های تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و اوکراین و سفیر ایران در کی‌یف

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با وزاری خارجه هر دو کشور گفت‌وگو کرد و همچنین چندین بار با سفیر کشورمان در کی‌یف تماس تلفنی برقرار کرده و دستورالعمل‌های لازم در جهت ارائه خدمات فوری و ویژه به ایرانیان مقیم را مورد تأکید قرار داد و در آخرین اقدام نیز امروز با وزیر خارجه مجارستان گفت‌وگوی تلفنی داشت تا خروج ایرانیان از مرزهای آن کشور را تسهیل کند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «پیتر سیارتو» همتای مجارستانی خواستار مساعدت این کشور برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین و دانشجویان ایرانی از طریق خاک مجارستان به ایران شد و «سیارتو» نیز قول همکاری داد. امیرعبداللهیان همچنین در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی یف در جریان وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین قرار گرفت و توصیه‌های لازم و ارائه خدمات ٢۴ ساعته سفارت به هموطنان را مورد تأکید قرار داد.

* اختصاص شماره تلفن ویژه برای تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به صورت ۲۴ ساعته

خطیب‌زاده بیان کرد: پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، بروزرسانی اطلاعات و مشخصات تماس و محل اقامت ایرانیان مقیم و ایجاد بانک اطلاعات در این زمینه، اختصاص شماره تلفن ویژه برای تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به صورت ۲۴ ساعته و همچنین اقدام مشابهی از سوی سفارت کشورمان در کی‌یف، تهیه و انتشار اطلاعیه سفارت در خصوص لزوم‌ هوشیاری و آمادگی برای شرایط اضطراری از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.
همچنین سفارت کشورمان در کی‌یف در تماس مداوم با همه اتباع ایرانی به ویژه دانشجویان بوده و به صورت تلفنی و حضوری به‌ سؤالات و درخواست‌های ایرانیان عزیز پاسخ خواهد گفت. دریافت نظرات و درخواست‌های ایرانیان از طریق تماس‌های تلفنی و صفحات سفارت در فضای مجازی، ارائه خدمات کنسولی فوری به برخی متقاضیان در طول شبانه روز، پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های ایرانیان و دانشجویان در شبکه‌های مختلف اجتماعی و دیدار سفیر ایران با جمع‌های مختلفی از دانشجویان ایرانی از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: توجه به پاسخگویی به خانواده‌های نگران ایرانیان از جمله دانشجویان ما از وظایف دیگر بوده است.

لازم به ذکر است منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف نیز شب گذشته در محل اسکان برخی از دانشجویان در اوکراین حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

* تمهیدات برای برقراری پرواز

خطیب‌زاده اظهار داشت: هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشورمان از دیگر اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده که در صورت امکان انجام‌ پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به سرعت انجام‌ می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین افزود: ارسال دستورالعمل‌های لازم به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اوکراین که امکان عزیمت هموطنان به آنجا متصور است از اقدامات دیگر بوده است. سفارتخانه‌های ایران در لهستان، مجارستان، بلاروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به آنها داده شده است.‌

خطیب‌زاده همچنین گفت: سفارت ایران در کی‌یف با تمام توان مشغول فعالیت است و مهمترین ماموریت آن حل و فصل مشکلات ایرانیان است تا اطمینان از حل و فصل مشکلات تک تک هموطنان این ماموریت کلیدی ادامه خواهد داشت. بدیهی است وزارت امور خارجه با طرفین موضوع در تماس مداوم بوده و تصمیمات جدید با توجه به روند تحولات به اطلاع شهروندان عزیز ایرانی خواهد رسید.

پربیننده ترین خبرها