کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف: دولت بایدن ما را رها کرده است

کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف: دولت بایدن ما را رها کرده است
جمعه 6 اسفند 1400 - 22:26

کارکنان محلی سفارت آمریکا در کی‌یف با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه دولت جو بایدن گفته‌اند احساس آنها این است که واشنگتن بدون هیچ حمایتی آنها را رها کرده است.

العالم - آمریکا

کارکنان اوکراینی در سفارت آمریکا در کی‌یف می‌گویند که احساس می‌کنند دولت آمریکا آنها را بدون هیچ حمایت یا نشان دادن راهی برای فرار رها کرده است.

طبق گزارش فارن‌پالیسی، این کارکنان با ارسال نامه‌ای به مقام‌های وزارت خارجه آمریکا از واشنگتن خواسته‌اند به آنها برای گریز از نواحی درگیری، نقل مکان، صدور روادید آمریکا و اعطای خطوط تماس مشخص با وزارت خارجه آمریکا کمک کند.

در این نامه آمده است: «ما برای دو دهه با شما همکاری کرده‌ایم و همیشه ایمان زیادی به دولت آمریکا داشته‌ایم. اکنون به کمک شما نیاز داریم. الان وقت انتظار و تحقیق نیست. وقت عمل است. اقدامات شما می‌تواند جان ما را نجات دهد.»

فارن‌پالیسی نوشته این نامه نگرانی‌های کسانی که با سفارت امریکا در افغانستان همکاری کرده بودند را به یاد می‌آورد. آمریکا در آن زمان هم کارکنان سفارت خودش را بعد از افتادن کنترل افغانستان به دست طالبان رها کرد.

کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف نوشته‌اند: «قبلاً به ما گفته شده که اوکراین افغانستان نیست. ما نمی‌خواهیم چنین باشد، اما اگر تفاوت در اندازه بمب‌هایی است که بر فراز سر ما به پرواز در می‌آید، این منصفانه نیست.»

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه غیرنظامی کردن اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

کشورهای غربی تا کنون در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. کشورهای اروپایی در حال حاضر قطع دسترسی روسیه به سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را بررسی می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها