هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن

هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن
شنبه 7 اسفند 1400 - 12:00

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به توقف کمک های غذایی به ۸ میلیون نفر در یمن هشدار داد و گفت که بیش از ۲۳ هزار شهروند این کشور از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون آواره شده اند.

العالم - یمن

«استفان دوجاریک» در نشست مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحدد در نیویورک اظهار کرد که درگیری ها در یمن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر را در این کشور آواره کرده است که بیشتر آنان را اهالی استان های حدیده (در غرب)، مارب، شبوه (در شرق) و تعز (در جنوب غربی) تشکیل می دهند.

وی افزود که «این افراد به بیش از ۴ میلیون مرد، زن و کودکی می‌پیوندند که از زمان آغاز درگیری های در سال ۲۰۱۵ در سراسر یمن آواره شده‌اند.»

دوجاریک هشدار داد که کمبود شدید بودجه، جریان کمک های بشردوستانه به آوارگان را تهدید می کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد یادآور شد که این نهاد از آغاز سال جاری میلادی، به دلیل کمبود منابع مالی ناچار شده است که نزدیک به دو سوم برنامه های کمک به یمن را کاهش دهد یا تعطیل کند.

دوجاریک هشدار داد که در صورت دریافت نکردن بودجه، کاهش بیشتری در انتظار کمک به یمن است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود که «ما عمیقاً در مورد وضعیت وخیم یمن، از جمله تأثیر درگیری‌های جاری بر جان شهروندان و تلفات غیرنظامیان نگران هستیم.»

وی توضیح داد که سهمیه غذا که پیش از این ۸ میلیون نفر را شامل می‌شد به نصف کاهش یافته و با توجه به شرایط مالی به احتمال بخش عمده ای از کمک‌های غذایی سازمان ملل در یمن متوقف شود.

سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی نیز اعلام کرد که میلیون ها یمنی در بحبوحه کمبود کمک های غذایی، گرسنگی فزاینده ای را تجربه می کنند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در این باره در توییتر نوشته بود که گرسنگی خانواده‌های آواره در یمن به دلیل قطع کمک‌های غذایی و جلوگیری از رسیدن محموله ها به منطقه است.

این نهاد ضمن هشدار نسبت به این که بودجه سازمان‌های امدادی و کمک رسانی سازمان ملل در یمن با کمبود روبه رو شده، هشدار داد که در ماه جاری میلادی جیره غذایی میلیون‌ها یمنی کاهش یافته است.

عربستان به همراه امارات و بحرین با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند اما در طول حدود هفت ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ ‌یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

حمله ائتلاف سعودی به یمن در این مدت جان بیش از ۲۳۳ هزار نفر را گرفته است.

این جنگ همچنین سبب شد ۸۰ درصد جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن در بدترین بحران انسانی جهان به حمایت و کمک سازمان ملل متحد وابسته باشند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها