28 سال از جنایت در حرم ابراهیمی گذشت

شنبه 7 اسفند 1400 - 20:00

28 سال از یکی از پلیدترین و فجیع ترین جنایتهای رژیم اشغالگر اسرائیلی علیه مردم فلسطین یا کشتار مسجد ابراهیمی که به شهادت 29 فلسطینی انجامید، گذشت.

العالم – فلسطین

سحرگاه 25 فوریه 1994، مصادف با 15 رمضان، یک شهرک نشین صهیونیست به نام باروخ گلدشتاین، به طرف نمازگزاران در مسجد ابراهیمی در حالی که در سجده بودند آتش گشود. ترکش های بمب و گلوله به سر، گردن و کمر نمازگزاران اصابت کرد که در نتیجه 29 نمازگزار به شهادت رسیدند و 15 نفر زخمی شدند، پس از آن بود که نمازگزاران به گلدشتاین حمله کرده و او را به هلاکت رساندند.

سربازان اشغالگر درهای مسجد را بستند تا از خروج نمازگزاران و رسیدن مردم به مسجد جهت نجات مجروحان جلوگیری کردند.

پس از آن نیز در بیرون مسجد و در مراسم تشییع شهدا بر اثر تیراندازی نظامیان اسرائیلی تعداد دیگری از فلسطینیان به شهادت رسیدند که به این شکل تعداد شهدا به 50 نفر رسید و تنش در شهر الخلیل، روستاهای های اطراف آن و شهرهای فلسطین افزایش یافت.

پس از این جنایت، رژیم صهیونیستی به بهانه تحقیق، مسجد و بخش قدیمی شهر را به مدت شش ماه بست و به طور یک جانبه کمیته «شمگر» را برای تحقیق تشکیل دادند که نهایتا توصیه هایی مانند تقسیم مسجد ابراهیمی به دو قسمت را ارائه داد.

رژیم صهیونیستی تدابیر سختی را بر زندگی شهروندان در بخش قدیمی شهر تحمیل و اقدام به استقرار تعداد زیادی نیروی امنیتی در اطراف مسجد کرد که باعث شد حق حاکمیت بر 60 درصد مسجد به هدف یهودی سازی و سیطره بر آن به صهیونیستها برسد.

بخش غصب شده شامل مزار پیامبران و شخصیت های تاریخی و صحن حرم بود که محوطه باز در آن قرار دارد.

مقامات صهیونیست سپس دوربین‌ها و گیت هایی را در همه ورودی‌ها نصب کردند و بیشتر راه‌های منتهی به آن را به روی مسلمانان بستند جز یک دروازه که تحت تدابیر شدید نظامی قرار داشت.

رژیم صهیونیستی به توطئه اش برای سیطره بر مسجد و یهودی سازی آن ادامه می دهد و در سال گذشته 635 بار مانع پخش اذان شد، در اعیاد یهودی، مسجد را تعطیل و ماهها از بازسازی و ترمیم داخل آن جلوگیری کرد.

در یک هفته گذشته، رژیم صهیونیستی حفاری هایی را در محوطه بیرون مسجد با ایجاد حفره های جدید که با چادر پوشیده شده است انجام داد که با نصب جرثقیل و بارگیری سنگ و خاک همراه بود که هدف از آن ایجاد زیارتگاه گردشگری، بالابر برقی برای یهودی و کاوش آثار اسلامی به منظور انهدام آن است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها