وزیر خارجه آمریکا: متحد با اوکراین می‌ایستیم

وزیر خارجه آمریکا: متحد با اوکراین می‌ایستیم
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 04:48

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با چهارمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد متحد با اوکراین می‌ایستیم.

العالم-آمریکا

وزیر خارجه آمریکا به مناسبت سالگرد الحاق کریمه به روسیه اعلام کرد که کریمه مثال اولیه از بی توجهی روسیه به حاکمیت و تمامیت اوکراین است.

این مقام دولت بایدن در حساب کاربری خود در توییتر گفت: آمریکا و اوکراین امروز هشتمین سالگرد تهاجم سال ۲۰۱۴ روسیه و تسخیر کریمه را گرامی می دارند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: کریمه یک مثال اولیه از بی توجهی روسیه به قوانین بین الملی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. من مجددا تاکید می کنم که کریمه متعلق به اوکراین است و ما متحد با اوکراین می ایستیم.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بر مالکیت کشورش بر شبه جزیره کریمه تاکید دارد و می گوید: همه تلاش های اوکراین برای بازگرداندن کریمه تحت حاکمیت خود غیرقانونی است و جز تهدید برای تجاوز به دو منطقه روسیه (کریمه و شهر سواستوپول) چیز دیگری نمی تواند تلقی شود.

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی گسترده ای دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی‌یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

ايرنا

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی‌یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، کرملین امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند.

آمریکا بیش از ۱۰۰ بسته تحریمی علیه روسیه به اتهام دخالت در مساله اوکراین و برخی مسائل دیگر وضع کرده است و تحریم ها همچنان تمدید می شوند که اکنون با وقوع جنگ در اوکراین در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی رئیس جمهوری روسیه، هر روز بر دامنه تحریم ها علیه مسکو افزوده می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پربیننده ترین خبرها