زلال قرآن (369)

تدبر و تعقل در آیات قرآن لازمه درک حقایق مستتر در آنهاست

تدبر و تعقل در آیات قرآن لازمه درک حقایق مستتر در آنهاست
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 22:02

العالم - زلال قرآن

به هدایت آیات 1 و2 سوره مبارکه یوسف:

« الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ . إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»

ترجمه: (الر (این حروف مقطعه رموز خدا و رسول است) این است آیات کتاب الهی که حقایق را آشکار می‌سازد. ( این قرآن مجید را ما به عربی فصیح فرستادیم، باشد که شما (به تعلیمات او) عقل و هوش یابید).

خداوند منّان با مبعوث کردن پیامبران و نزول وحی (باهدایت تشریعی)، نعمت عقل (ابزارهدایت تکوینی) تعبیه شده دروجود انسان را تکمیل کرده و با بیان تمام حقایق عالم برنامه به کمال رساندن او را کامل گردانید، وآیات نازل شده برنبّی گرامی اسلام را نورهدایتی قرارداد تا نوع بشر بواسطه وتَمسُّک به آن، ازظلمت رهائی یابند وبه راه سلامت وسعادت که همان صراط مستقیم کمال اوست هدایت گردند.

عقل آدمی که جوهره ذاتی اواست به واسطه علوم ومعارف حقّه قرآنی رشد وکمال می یابد وبه انسان این توانائی رامی دهد که برفرازعالم محسوسات پا نهاده وبا عبورازجزئیات به درک کلیّات توفیق یافته و به قوانین کلّی آن پی ببرد، وبا تدبروتفکردرحقایق قرآنی دراقطار آسمانها و زمین نفوذ فکری کند وبرآنها مسلط شود وحقایق عالم را آنگونه که هستند بشناسد، وبا تطبیق اعمال خود برمصادیق حقیقی سُنت های الهی وقوانین حاکم برنظام هستی و اوامرحق تعالی، خود را به اوج کمالات مطلوب ذاتی خویش که همان قرب الهی است برساند ان شاءَالله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها