واشنگتن: بلاروس نیروی نظامی به اوکراین اعزام می‌کند

واشنگتن: بلاروس نیروی نظامی به اوکراین اعزام می‌کند
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 09:50

در ادامه تلاش‌های غرب برای دامن زدن به تنش‌های اوکراین، یک مقام‌ آمریکایی مدعی شده است که بلاروس امروز (9 اسفند ماه) برای حمایت از روسیه، نیروی نظامی به اوکراین اعزام می‌کند.

العالم - امریکا - اروپا
یکی از مقام‌های دولت آمریکا شب گذشته (یکشنبه) به وقت محلی اعلام کرد که بلاروس قصد دارد امروز (دوشنبه ۲۸ فوریه، ۹ اسفند ماه) نظامیانی را برای حمایت از عملیات نظامی ویژه مسکو به اوکراین اعزام کند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای دامن زدن به تنش‌های میان روسیه و اوکراین، گزارش کرد، یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «واضح است که مینسک هم‌اکنون تعمیمی از کرملین است».

اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که بلاروس در در جریان عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که روز پنجشنبه (پنجم اسفند ماه) آغاز شد، تلاش خود را برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف به کار گرفته است.

اوایل روز یکشنبه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف و مسکو اولین مذاکرات دیپلماتیک از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را در مرز اوکراین با بلاروس برگزار خواهند کرد.

سفیر اوکراین در سازمان ملل روز گذشته در بیانیه‌ای در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «اگر نتیجه این مذاکرات صلح و پایان جنگ باشد، خوشحال خواهیم شد اما باز هم تأکید می‌کنم، ما تسلیم نخواهیم شد. ما تسلیم نمی‌شویم. ما یک وجب از خاک خود را واگذار نمی‌کنیم».

از آنجایی که اوکراین و کشورهای غربی تاکنون حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه نشده‌اند، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین همچنان برای پنجمین روز ادامه دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته به نیروهای بازدارنده هسته‌ای کشورش اعلام آماده‌باش داد.

از طرف دیگر، کشورهای اروپایی تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فشارها به روسیه را افزایش دهند و در اقدامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کردند که حریم هوایی خود را بر روی پروازهای روسیه خواهند بست و بودجه خرید تسلیحات را برای اوکراین تأمین کنند و چندین کشور از جمله ایالات متحده نیز متعهد شدند که دسترسی روسیه به سامانه بین‌ بانکی سوئیفت را قطع کنند.

با این حال مقام‌های روسیه تأکید کرده‌اند که تسلیم تحریم‌های غرب نخواهند شد و از قبل برای تحریم‌های یکجانبه غرب آمادگی داشته‌اند و تدابیری را برای این شرایط اتخاذ کرده‌اند و همچنین متعهد شده‌اند که اقدامات متقابلی را در پیش بگیرند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها