برکناری وزیر دفاع بلغارستان به دلیل اظهارات درباره روسیه

برکناری وزیر دفاع بلغارستان به دلیل اظهارات درباره روسیه
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 15:42

نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد وزیر دفاع دولتش را به سبب استفاده از عبارت «عملیات روسیه در اوکراین» به جای «جنگ روسیه» برکنار می‌کند.

العالم - اروپا
«کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان روز دوشنبه اعلام کرد وزیر دفاع دولتش را بابت «عملیات روسیه در اوکراین» اخراج می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پتکوف اعلام کرد کابینه دولت ائتلافی او امروز جلسه‌ای برای رأی‌گیری درخصوص برکناری «استفان یانِف» وزیر دفاع بلغارستان برگزار می‌کند.

نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد اکثریت اعضای دولت ائتلافی این کشور با برکناری یانف موافق هستند و او قصد دارد در جلسه امروز وزیر دفاع جدید را نیز معرفی کند.

او در توضیح علت اخراج یانف گفت: «وزیر دفاع من نمی‌تواند از کلمه "عملیات" به جای کلمه "جنگ" استفاده کند».

پتکوف افزود: «منافع بلغارستان در این نیز که سرمان را پایین بیندازیم. وقتی شاهد چیزی هستیم که با آن موافق نیستیم و مسئله‌ای بسیار واضح است نمی‌توانیم ساکت بمانیم».

یانف روز یکشنبه در پیامی در حساب «فیسبوک» خود نوشته بود به‌خاطر استفاده از لفظ «عملیات روسیه در اوکراین» مورد هجمه بالایی قرار گرفته و هشدار داد وزیر دفاع جایگزین وی ممکن است با موضع‌گیری‌ها درباره بحران اوکراین، امنیت بلغارستان را به خطر اندازد.

با این حال نخست‌وزیر بلغارستان می‌گوید این کشور به عنوان عضو ناتو و اتحادیه اروپا با هیچ اجباری از سوی غرب برای اتخاذ تصمیماتش مواجه نیست و این کشور حاشیه دریای سیاه با شرکای اروپایی متحد خواهد ماند.

ماه گذشته نیز یانف به این دلیل که گفته بود با توجه به تشدید تنش در اوکراین نیازی به استقرار نیروهای ناتو در بلغارستان نیست، مورد بازخواست قرار گرفته بود.

به گزارش فارس، با ورود درگیری‌ها در اوکراین به پنجمین روز، مقامات کی‌یف و مسکو امروز در خاک بلاورس اولین جلسه مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که موضوع کلیدی مذاکرات در خصوص اوکراین، دستیابی به آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین است.

پربیننده ترین خبرها