خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از خارکی یف و خرسون اوکراین/ نیروهای روسیه کنترل کامل خرسون را بدست گرفتند

خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از خارکی یف و خرسون اوکراین/ نیروهای روسیه کنترل کامل خرسون را بدست گرفتند
چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 11:11

رسانه های خبری در حالی از خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از خارکی یف و خرسون اوکراین خبر داده اند که وزارت دفاع روسیه کنترل نیروهای این کشور بر مرکز شهر خرسون را اعلام کرده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رسانه های روسیه، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیروهای روسیه کنترل کامل مرکز شهر خرسون اوکراین را در دست گرفتند.

در بحبوحه درگیری های روسیه و غرب بر سر اوکراین و در حالی که روسیه اعلام کرده که مرکز شهر خرسون را به طور کامل تحت کنترل خود در آورده است، دفتر سازمان امنیت و همکاریهای اروپا (OSCE) روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای ناظر این سازمان در ادامه خروج نیروهای خود از اوکراین شهر خارکی یف را تخلیه کرده و به دنیپر نقل مکان کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، روز اول مارس نیز ناظران گشتی این سازمان اروپایی از شهرهای دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطقی که تحت کنترل دولت اوکراین نیست خارج شده و در شُرف خروج کامل از این کشور هستند.

سازمان امنیت وهمکاری اروپا در بیانیه خود در این زمینه همچنین اعلام کرد، با توجه به ادامه درگیریهای نظامی و حملات خمپاره‌ای در خط خط مقدم، ناظران این سازمان در شهر خرسون در حال نقل مکان به پناهگاههای امن هستند.

تاس افزود: رئیس تیم ناظران و مدیر ارشد این سازمان تا زمان تکمیل روند تخلیه ناظران این سازمان در اوکراین باقی خواهند ماند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز سه شنبه اعلام کرده بود که اعضای تیم این سازمان لوهانسک و دونتسک را به مقصد روسیه ترک کرده‌اند و از خروج اغلب نیروهایش از اوکراین خبر داد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا ماموریت خود را از مارس 2014 و با موافقت 57 عضو این سازمان آغاز کرده بود. این سازمان سه مقر اصلی در کی‌یف، لوهانسک و دونتسک مستقر کرده بود.

به دنبال تحرکات غرب در نزدیکی مرز روسیه و حمایت از پیوستن اوکراین به سازمان نظامی ناتو ، پوتین روز پنجشنبه هفته گذشته (پنجم اسفند ماه) دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و کشورهای اروپایی در این ماجرا بر تنش آفرینی هر بیشتر با روسیه بر سر اوکراین دامن زدند.

پربیننده ترین خبرها