پیشنهاد مجدد ترکیه برای میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین

پیشنهاد مجدد ترکیه برای میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین
شنبه 14 اسفند 1400 - 17:18

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر پیشنهاد میزبانی برای مذاکرات روسیه و اوکراین را مطرح کرد.

العالم- ترکیه

سخنگوی رجب طیب اردوغان روز شنبه (امروز) اعلام کرد که ترکیه خواهان پایان درگیری‌های بین دو کشور است.

ابراهیم کالین سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه روز شنبه (امروز) در جمع خبرنگاران در شهر استانبول، پیشنهاد آنکارا برای میانجیگری و میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین را تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی اردوغان اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه (فردا) با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای صحبت درباره «جنگ در اوکراین صحبت خواهد کرد».

به گفته این مقام ترکیه‌ای، آنکارا آمادگی کمک کردن به منظور پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین را دارد. وی همچنین بار دیگر پیشنهاد ترکیه برای میزبانی و میانجیگری برای مذاکرات بین مسکو و کی‌یف را تکرار کرد.

سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خواستار «توقف فوری» درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین شد و اعلام کرد، ترکیه نمی‌تواند روابطش را با روسیه و اوکراین قطع کند.

مقام‌های ارشد ترکیه به دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بارها درباره درگیری‌ها بین این دو کشور همسایه اظهارنظر کرده‌اند. پیشتر اردوغان طی تماس‌های تلفنی جداگانه‌ با همتای اوکراینی و نخست‌وزیر انگلیس، ضمن درخواست حمایت واقعی ناتو از کی‌یف، خواستار پایان فوری حملات روسیه به اوکراین شده بود.

به رغم این اظهارنظر، آنکارا مخالفتش را با اعمال تحریم علیه مسکو اعلام کرد و همزمان پیشنهاد میانجیگری و میزبانی از برگزاری نشست احتمالی ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین را مطرح کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ندارد. از سوی دیگر، ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان نیز گفت: «خطوط خود را با روسیه باز نگه می‌داریم و نمی‌خواهیم در اعمال تحریم‌ها شرکت کنیم تا تحت تأثیر قرار نگیریم».

اظهارنظر مقام‌های آنکارا در شرایطی مطرح شده که بحران اوکراین امروز شنبه وارد دهمین روز خود شده و درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها