در نشست مجازی با قانون‌گذاران آمریکایی؛

زلنسکی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد

زلنسکی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 07:49

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین در گفتگو با جو بایدن درخواست‌های مشابهی را مطرح کرد.

العالم - اوکراین

به نقل از سی‌ان‌ان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که کشورش به کمک بیشتر آمریکا از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین برای مبارزه با عملیات نظامی روسیه، نیاز فوری دارد.

به گفته یک منبع مطلع، زلنسکی در جلسه یک ساعته مجازی با اعضای کنگره از ایالات متحده برای حمایتی که تاکنون ارائه کرده است تشکر کرد، اما خواستار حمایت نظامی بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله در زمینه انرژی شد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور، با زلنسکی تماس گرفت و بایدن «اقدامات مستمر ایالات متحده، متحدان و شرکای آن، و بخش خصوصی را برای افزایش هزینه‌های روسیه در حمله به اوکراین برجسته کرد.» از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این دو رهبر دست‌کم پنج بار باهم صحبت کرده اند.

پنج منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که پیام زلنسکی به قانون‌گذاران در بحبوحه گفتگوهای جاری بین ایالات متحده و متحدان اروپایی درباره امکان ارائه هواپیماهای جنگنده از کشورهای اروپای شرقی به اوکراین ارائه شد.

یک سخنگوی کاخ سفید تایید کرد که ایالات متحده در حال همکاری با لهستان در مورد امکان ارائه جت‌های جنگنده به اوکراین همراه با مشورت با سایر متحدان است. این سخنگو که جزئیاتی در مورد گزینه‌های در دست بررسی ارائه نکرد، گفت: به عنوان بخشی از گفتگو با لهستان، ایالات متحده در حال تعیین "توانایی‌هایی است که ما می‌توانیم برای تقویت لهستان در صورت تصمیم به انتقال هواپیما به اوکراین فراهم کنیم."

مقامات می‌گویند با توجه به خطرات مرتبط، بین کشورها در مورد اینکه آیا باید هواپیما در اختیار اوکراین قرار دهند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. ایالات متحده و ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین مخالف هستند -- آنها هشدار داده اند که چنین اقدامی می‌تواند به "جنگ تمام عیار در اروپا" منجر شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه گفت کشورهایی که چنین منطقه پرواز ممنوعی را وضع کنند، به‌عنوان مشارکت‌کننده در درگیری در نظر گرفته می‌شوند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها