سازمان عفو بین‌الملل از بی‌توجهی دولت آمریکا به حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد

سازمان عفو بین‌الملل از بی‌توجهی دولت آمریکا به حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 19:36

سازمان عفو بین الملل از دولت آمریکا به خاطر بی توجهی به نادیده گرفتن حقوق بشر در بحرین توسط نظام آل خلیفه و قرار نگرفتن این موضوع در برنامه مذاکرات دولتمردان آمریکایی با مقامات بحرینی انتقاد کرد.

العالم - بحرین

پایگاه اطلاع‌رسانی «بحرین الیوم»، سازمان عفو بین الملل امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای که همزمان با سفر سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین به واشنگتن و دیدار او با «آنتونی بلینکن» صادر شد، خواستار رسیدگی به مسائل حقوق بشر در بحرین در دیدارهای مقامات آمریکایی با مقامات این کشور حاشیه خلیج فارس شد و اضافه کرد: این دیدارها نباید تنها به بحث درباره فروش تسلیحات و معاملات تجاری محدود شود.

سازمان عفو بین الملل به شخصیت‌های بارز بازداشت شده در بحرین اشاره کرد و اضافه کرد: به جای اینکه جلسات یاد شده به عبارت‌های «اف ۱۶»، «توافقات ابراهیم» و «معاملات تسلیحاتی» محدود شود باید [ بازداشت ] همه این اسامی در جلسات جاری مقامات آمریکا و بحرین مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان در توئیت دیگری نام این افراد از جمله «حسن مشیمع». «ناجی فتیل»، «عبدالوهاب حسین»، «محمد المقداد»، «عبدالجلیل المقداد»، «سعید النوری»، «عبدالهادی المخوضر»، «میرزا المحروس»، «محمد علی اسماعیل»، «علی سلمان»، «عبدالهادی الخواجه» و «عبدالجلیل السنکیس» را بیان کرده و خواستار آزادی آن‌ها شده است.

به نوشته «بحرین الیوم» همچنین «ناتالی بینیت» یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس از حزب سبز طرح سوال از «طارق احمد» وزیر امور خارجه انگلیس برای تحت فشار قرار گذاشتن دولت بحرین برای پایبندی به استانداردهای حقوق بشر را مطرح کرده است.

وی در توئیتی با اشاره به کوتاهی مقامات بحرین برای دسترسی زندانیان به وکیل و والدین در حین بازجویی، افزود: قانون عدالت اصلاح شده برای کودکان در بحرین هنوز از الزامات حقوق بشری خود فاصله دارد.

این سوال پس از آن مطرح شد که تحقیقات انجام شده توسط دیده بان حقوق بشر و موسسه حقوق و دموکراسی بحرین به این نتیجه رسید که مقامات آل خلیفه ۶ کودک را ۲ ماه پیش دستگیر کردند و آن‌ها را بدون اینکه به وکیل یا خانواده‌هایشان دسترسی داشته باشند در یک پرورشگاه قرار دادند.

تحقیقات نشان داد این کودکان که پنج نفر از آن‌ها در دسامبر و یک نفر در ژانویه بازداشت شده‌اند، به طور خودسرانه در یتیم‌خانه «باتلکو» نگهداری می‌شوند و بارها بدون حضور وکیل یا والدینشان مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و از هرگونه ملاقات با خانواده‌هایشان محروم شده‌اند و فقط به آن‌ها اجازه داده شده که هر هفته به مدت ۱۰ دقیقه با خانواده‌های خود تماس تلفنی برقرار کنند.

بحرین از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ تاکنون صحنه قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است و طی این مدت بیش از ۱۱ هزار شهروند بحرینی به اتهامات واهی بازداشت و از شمار زیادی از مخالفان سلب تابعیت شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها