پوروشنکو: پوتین "جنایتکار جنگی" است


پوروشنکو: پوتین
دوشنبه 16 اسفند 1400 - 11:06

رئیس جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" و مسبب این "وضعیت انسانی فاجعه‌بار" در اوکراین است و همچنین استدلال کرد از آن جایی که این درگیری یازده روزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، باید یک "جنگ مشترک" در نظر گرفته شود.

العالم-اروپا

«پترو پوروشنکو»، رئیس جمهوری سابق اوکراین که از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۹ خدمت می‌کرد، از کی‌یف در مصاحبه با برنامه "ساندی مورنینگ فیوچرز" از فاکس بیزنس عنوان داشت که "وضعیت انسانی فاجعه‌باری" در چندین شهر اوکراین مشاهده می‌شود و علی‌رغم تلاش‌ها برای خروج غیرنظامیان، ده‌ها تن هر شب کشته می‌شوند.

پوروشنکو اظهار کرد: «ما قطعا به سربازان اوکراینی افتخار می‌کنیم؛ سربازانی که تمام سناریوها و نقشه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را نابود کردند. پوتین اول قصد داشت طی ۴۸ ساعت اوکراین را بگیرد، سپس به ۷۲ ساعت تغییر داد، اما امروز یازدهمین روز از جنگ است.»

وی افزود: «پوتین فقط یک "متجاوز" نیست. پوتین "جنایتکار جنگی" است. پوتین "جنایت‌هایی را علیه بشریت" ایجاد کرده است.»

پوروشنکو خاطرنشان کرد که چگونه شهرهای اصلی اوکراین در قرن ۲۱ مورد حمله و گلوله‌باران قرار گرفت. رئیس جمهوری سابق اوکراین گفت: «این یک "کشتار دسته‌جمعی" علیه مردم اوکراین است.»

وی تاکید کرد که مردم اوکراین خواستار "آزادی" هستند و از بازآفرینی "نسخه دوم" اتحاد جماهیر شوروی متنفرند.

پوروشنکو از ناتو به دلیل ارسال جت‌های جنگنده از لهستان، اسلواکی و آلمان تشکر کرد و گفت: «حمایت از اوکراین امری ضروری و حیاتی است زیرا سربازان اوکراینی تنها از خاک اوکراین محافظت نمی‌کنند، بلکه اوکراین از امنیت اروپا و امنیت جهان نیز محافظت می‌کند.»

وی افزود: «در سال ۲۰۱۴، شاهد اقدامی دیگر از پوتین بودیم. لطفا باور کنید که ظرفیت ذهن او متفاوت است. من فکر می‌کنم او "آدم دیوانه‌ای" است. و همچنین فکر می‌کنم که امنیت جهانی در خطر است و این خطر هر روز در حال افزایش است. به همین دلیل است که می‌گویم مردم باید متوجه شوند که این فقط جنگ اوکراین نیست. این "جنگی مشترک" است و ما باید پوتین را متوقف کنیم زیرا چاره‌ای جز این نداریم.»

گرچه پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین ترجیح می‌دهد که از راه‌حل دیپلماتیک برای حل و فصل این درگیری استفاده کند اما چندان نسبت به این راه‌حل امیدوار نیست.

وی افزود: «ترجیح می‌دهم که از راهکار دیپلماتیک استفاده کنیم و قطعا هیچ کشوری نیست که مثل ما اوکراینی‌ها خواستار صلح باشد. ما باید با فرانسه، آلمان و آمریکا متحد شویم و این راهی‌ست که یکپارچگی و تاثیرگذاری مذاکرات را در آن مشاهده کنیم.»

روسیه از ۲۴ فوریه حمله‌ای را به اوکراین آغاز کرده است. ده‌ها هزار نظامی روس داخل اوکراین حضور دارند و حملات موشکی و خمپاره‌ای و دیگر موارد هر روز در شمال‌، شرق و مناطق جنوبی این کشور گزارش می‌شود. صدها هزار اوکراینی از خانه‌هایشان گریخته‌اند. اوکراین همچنان در دست دولت زلنسکی است و بزرگترین شهرها، کی‌یف، پایتخت و خارکیف در شرق هنوز در کنترل دولت هستند. روسیه فعلا شهر بندری خرسون را در کنترل دارد و دیگر شهرهای اوکراینی زیر حملات روسیه هستند.

ایسنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها