طرح قانونگذاران آمریکایی برای اعمال مجازات‌های بیشتر علیه روسیه

طرح قانونگذاران آمریکایی برای اعمال مجازات‌های بیشتر علیه روسیه
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 03:11

چهار قانونگذار ارشد مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که طرحی را تنظیم خواهند کرد که روابط عادی تجاری با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق در آورده و به کاخ سفید اختیار افزایش تعرفه ها برای هر دو کشور را می دهد.

العالم-آمریکا

این طرح به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اجازه می دهد تا تعرفه های بیشتری بر واردات محصولات روسیه و بلاروس وضع کند.

این طرح همچنین از نماینده تجاری آمریکا می خواهد که از نفوذ واشنگتن برای تعلیق عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی و توقف روند عضو شدن بلاروس در این سازمان استفاده کند.

این طرح همچنین به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می دهد تا با رعایت شرایط خاص و موافقت کنگره، روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس را احیا کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه گفت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیمی در مورد ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا نگرفته است.

یک رسانه غربی به نقل از منابعی که به نام آن‌ها اشاره نکرده مدعی شده کاخ سفید آماده است واردات نفت روسیه به آمریکا را بدون مشارکت متحدان اروپایی‌ش تحریم کند.

دو منبع آگاه که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌ وگو کرده‌اند مدعی شده‌اند دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آماده است واردات نفت روسیه به ایالات متحده را بدون مشارکت متحدانش در اروپا ممنوع اعلام کند.

برخی از قانونگذاران امریکایی برای ممنوع شدن واردات نفت آمریکا از روسیه اصرار دارند.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه گفت، اگر آمریکا و اتحادیه اروپا واردات نفت از روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از فرانس ۲۴، نواک در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، گفت: کاملاً واضح است که تحریم نفت روسیه عواقب فاجعه باری برای بازار جهانی به دنبال خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: افزایش قیمت‌ها غیرقابل پیش بینی خواهد بود. قیمت‌ها به ۳۰۰ دلار در هر بشکه نفت خام و حتی بیشتر خواهد رسید.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها