حسینی در گفتگوی تفصیلی با العالم مطرح کرد؛

آخرین خبرها از برگزاری حج عمره و تمتع/ ظرفیت سازی برای 13 هزار زائر جهت اعزام هوایی به عتبات عالیات/ افزایش ظرفیت پروازی برای اعزام زائران به سوریه در ایام نوروز

آخرین خبرها از برگزاری حج عمره و تمتع/ ظرفیت سازی برای 13 هزار زائر جهت اعزام هوایی به عتبات عالیات/ افزایش ظرفیت پروازی برای اعزام زائران به سوریه در ایام نوروز
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 22:44

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در ایام تعطیلات نوروز برنامه ای برای این منظور طراحی شده که از 24 اسفند آغاز می شود و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت. یعنی تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان که باید همه زائران به کشور بازگردند. 

العالم _ ایران / سیاسی

"سید صادق حسینی"، رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب و شعبان و افزایش سفرهای زیارتی، درباره برنامه های این سازمان برای سفر زائران از دیگر کشورها به ایران و نیز سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات در عراق گفت: سفر زائران به عتبات عالیات در عراق به مدت دو سال به سبب شیوع بیماری کرونا متوقف شد. با این حال با فروکش کردن کرونا در ایران، طبق طرح جدیدی که سازمان حج و زیارت طراحی کرد، اعزام زائران از تاریخ 24 آبان ماه امسال آغاز شد که تا 15 اسفند ماه حدود 32 هزار نفر در قالب چند کاروان اعزام شدند که همه این سفرها از مسیر هوایی انجام شد.

وی درباره برنامه جدید سفر برای زیارت عتبات مقدس عراق گفت: در ایام تعطیلات نوروز برنامه ای برای این منظور طراحی شده که از 24 اسفند آغاز می شود و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت. یعنی تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان که باید همه زائران به کشور بازگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد، مرز زمینی هنوز باز نشده است و دولت عراق چه از طریق وزارت امور خارجه و چه از طریق حج و زیارت، چیزی در این باره اعلام نکرده و در نتیجه اعزام ها به صورت هوایی خواهد بود.

حسینی افزود: براساس ثبت نام سازمان حج و زیارت، از 41 هزار نفری که در سایت سازمان ثبت نام کرده اند، 26 هزار نفر متقاضی سفر هوایی و مابقی که حدود 37 درصد می شود، متقاضی سفر زمینی هستند. ما برای سفرهای هوایی تا این لحظه برای حدود 13 هزار نفر ظرفیت سازی کرده ایم یعنی از طریق ایرلاین هایی که با آنها هماهنگی صورت گرفته است و در عین حال هر مقدار که ظرفیت اضافه شود، اولویت های بعدی اعلام خواهند شد و انتظار داریم سازمان هواپیمایی همکاری کند تا بتوانیم همه متقاضیان را اعزام کنیم اما تا کنون برای سفر 13 هزار نفر ظرفیت ایجاد شده است و این سفرها از 24 اسفند تا 14 فروردین یعنی یک روز قبل از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره پذیرش زائران از عراق و از دیگر کشورهای همسایه هم گفت: افزایش ظرفیت چه برای اعزام زائران ایرانی و چه برای پذیرش زائران از دیگر کشورها به ایران، مستلزم بازگشایی مرزهای زمینی است. هم اکنون شمار زیادی از مشتاقان خواستار عزیمت برای زیارت عتبات عالیات هستند اما به دلایلی از جمله افزایش قیمت پروازهای هوایی چه بسا تمکن اعزام نداشته باشند.

وی درباره گلایه برخی از مشتاقان زیارت از بالا بودن قیمت سفرهای هوایی نیز افزود: در صورتی که بتوانیم چارترهای هوایی را در اختیار سازمان حج و زیارت قرار دهیم، می توان قیمت پروازها را کاهش داد هرچند هم اکنون این چنین نیست یعنی شرکت های هواپیمایی چارترهای خود را از قبل به شرکت های خصوصی پیش فروش کرده اند و ما مجبوریم از شرکت های خصوصی صندلی رزرو کنیم و قیمت این شرکت ها نیز با توجه به زمان های مختلف، نوسان دارد یعنی قیمت ها را یا افزایش می دهند یا کاهش.

حسینی با اشاره به حجم بالای سفرها در نوروز، گفت: با توجه به حجم بالای سفرها در نوروز ما در این ایام هیچ ابزاری برای کاهش قیمت پروازها در اختیار نداریم با این حال تلاش می کنیم بتوانیم چارترها را از لحاظ قانونی در اختیار بگیریم و اگر این امکان فراهم شود، قیمت پروازها، هم ثابت خواهد بود و هم کنترل قیمت فراهم شده و کاهش جدی خواهد یافت.

سازمان حج و زیارت برنامه ای برای اعزام زمینی زائران به عتبات عراق ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره هماهنگی ها با طرف عراقی برای فراهم شدم امکان سفر زمینی به عتبات عالیات خاطرنشان کرد، صحبت هایی را در این زمینه با طرف عراقی آغاز کرده ایم. هم هیئتی از طرف سازمان حج و زیارت هفته گذشته ملاقات هایی با مقامات عراقی داشتند و هم آقای مسجدی، سفیر ایران در عراق درتلاش است که مرز زمینی بازگشایی شود. مقامات عراقی وعده شفاهی داده اند که مرزهای زمینی بازگشایی خواهد شد تا قدرت مانور برای اعزام زائران بیشتر شود اما تا کنون هیچ بیانیه رسمی در این باره از طرف دولت عراق صادر نشده است.

وی گفت: پاسخ ما به کسانی که این سوال را مطرح می کنند که آیا سازمان حج و زیارت برنامه ای برای سفرهای زمینی دارد یا خیر، منفی است زیرا احتمال اینکه زمینه آن فراهم نشود، وجود دارد که علت اصلی که برای ما نیز قابل هضم است، شیوع بیماری کرونا است که در عراق کنترل شده تر است و اگر به کربلا یا نجف سفر کنید، می بینید که بیشتر مردم ماسک نمی زنند هر چند میزان سرایت کم تر است اما در ایران دوباره شیوع پیدا کرده است و برداشت ما این است که حساسیت مقامات عراقی به سبب شیوع دوباره کرونا در ایران است یعنی نگرانند با ورود زائران ایرانی به عراق، وضعیت آنان نیز دوباره قرمز شود، با این حال ما همچنان به تلاش های خود ادامه می دهیم.

حسینی افزود: طبق توافق بین مقامات ایرانی و عراقی روادید لغو و مشکل دو ملت برای سفر حل شده و اگر مشکل کرونا کنترل شود مشکلی در سفر وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره سفر اربعین گفت: همین طور که اطلاع دارید دولت عراق برای راهپیمایی اربعین گذشته با مذاکرات صورت گرفته با اعزام 60 هزار نفر از زائرین ایرانی موافقت کرده و دلیل عمده برای عدم بازگشایی بخش هایی از مرزهای زمینی ویروس کرونا بود از همین رو در حال حاضر ستاد اربعین جلساتش برگزار می شود و رایزنی هایی صورت می گیرد تا اربعین سال بعد هم باشکوه برگزار شود.

وی افزود: توافقات ما با مقامات عراقی داشتیم این است که زائرین ایرانی و عراقی باید پروتکل های بهداشتی در حد استاندارد های بین المللی اعم از تزریق دو دوز واکسن کرونا و انجام تست پی سی آر 72 ساعت قبل از پرواز، رعایت کنند.

حسینی درباره سفر به سوریه گفت: سازمان حج و زیارت برای اعزام به سوریه ثبت نامی را ترتیب داد در این ثبت نام حدود 5300 نفر پذیرش شدند، ما اکنون برنامه اعزام 300 نفر در روز به سوریه را داریم و در ایام نوروز روزانه 2000 نفر اعزام داردند، سه هتل را مدنظر گرفتیم که هم از لحاظ امنیتی و هم پروتکل های بهداشتی در سطح بالایی قرار دارند، اگر شرایط در سوریه محیا شود بعد از این می توانیم تعداد را افزایش دهیم.

آخرین خبرها از برگزاری حج

رئیس سازمان حج و زیارت درباره حج گفت: مذاکرات مقامات سیاسی ایران و عربستان رو به جلو است و از دو طرف این استقبال بوده است، بن بست هایی وجود داشت که این بن بست ها به مرور در حال مرتفع شدن است، البته این نکته را باید اشاره کنم موضوع حج تمتع و عمره همیشه از طرف ایران مورد تاکید بوده است که این موضوع به مسائل سیاسی بین دو کشور ارتباط داده نشود. لذا شما می بینید در سال 1398 با این که رابطه سیاسی ما قطع بود اما حج تمتع برگزار شد و از ایران هم 87هزار نفر اعزام شدند. اعتقاد ما این است که در صورتیکه روابط سیاسی به شکل مطلوب گشایشی پیدا بکند ما می توانیم عمره را هم به راحتی برگزار نماییم. چون مشتاقان زیادی هستند که تمایل دارند برای عمره اعزام بشوند اما مسیر مسدود است . مهمترین مشکلی که ما الآن داریم عدم بازگشایی کنسولگری یا نمایندگی سیاسی ما در عربستان است چیزی که ما از مقامات وزارت حج عربستان همواره تقاضا کرده ایم یک موضوع بوده است که ما زائرین را برای عمره زمانی اعزام می کنیم که حمایت های کنسولی را داشته باشند اگر حمایت های کنسولی نداشته باشند ما نمی توانیم زائرین مان را اعزام بکنیم. یک شرط بسیار اساسی در همه پروتکل های سیاحتی و زیارتی هست که کشوری که می خواهد زائری را اعزام بکند باید آنجا زائرینش و دیدارکنندگانش یک حمایت کنسولی داشته باشند اگر حادثه ای اتفاق افتاد مشکلی پیش آمد و دوم بحث اخذ روادید است ما با عربستان لغو روادید نیستیم.

حسینی درباره وجه تمایز حج تمتع و عمره گفت:در حج تمتع چون موضوع وجوب مطرح است مردمی اعزام می شوند که واجب الحج هستند و به استطاعت رسیده اند، آنجا ما نمی توانیم خیلی شرایط سیاسی را لحاظ کنیم ضمن اینکه تعداد این ها محدود است 80هزار نفر ، اما برای عمره گاهی یک میلیون نفر را در سال اعزام کرده ایم شما تصور کنید یک میلیون از اتباع ایران می خواهند بروند آنجا بدون حمایت کنسولی، کجا باید برویم ویزا بگیریم یک کشور ثالثی را ارجاع می دهند کجا مباحث درمانی مان را دنبال کنیم اگر مسائل حقوقی و قضایی پیش آمد چه کسی حمایت می کند هیچ کس آنجا نیست لذا شرط اساسی داریم اگر روابط برقرار بشود و نمایندگی های سیاسی فعال بشوند به اعتقاد ما عمره به سرعت فعال می شود چون شما می دانید ما 5میلیون و هشتصد هزار نفر را در نوبت داریم. یعنی اگر بر فرض سالی 300 هزار نفر هم اعزام بکنیم حدودا" 14 سال زمان می برد تا مردم بتوانند به سفر عمره مشرف شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به اینکه آیا عربستان حج را سیاسی کرده است گفتند: در خصوص حج تمتع آنها هم حج را سیاسی نکردند ظرفیتی که همیشه برای ما پیش بینی می کردند در سال 1398 هم همین ظرفیت را به ما اختصاص دادند که باید می دادند. برای 1399 هم 77هزار و پانصد نفر را مجوز دادند که بحث کرونا مانع شد. در حج تمتع این کار را نکردند واقعیت این بوده آن مقداری که می توانستند تخصیص دادند. ولی موضوع مهم حج عمره است که اگر آن اتفاق نیوفتد و ما نمایندگی نداشته باشیم مشکل پیدا می کنیم ما یک تقاضای دومی هم از عربستان داشتیم الآن این را باز مطرح می کنم سازمان حج و زیارت در آنجا نمایندگی دائمی دارد در حال حاضر نمایندگان ما به ایران برگشته اند چون ویزا نداشتند اگر دولت عربستان حاضر بشود به نمایندگان ما ویزا بدهد باز یک مقدار در اخذ روادید و اعزام زوار تسهیل می شود. این اتفاق تا این لحظه نیوفتاده است. در آنجا ما نه کنسولگری داریم که حمایت کنسولی از ما بشود و نه نمایندگان حج و زیارت که در طول سال همیشه در مکه و مدینه و جده حضور دارند. الآن دفاتر این نمایندگی ها تعطیل شده است و چند سال است که به این ایران برگشته اند اگر این نمایندگی ها فعال بشود و مجوز بدهند باز بخشی از مشکلات ما حل می شود.

سید صادق حسینی درباره اعزام سال آینده حجاج اشاره کردند که ما این موضوع را طی مکاتبه ای از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با وزارت حج عربستان انجام دادیم پاسخی که اخیرا" به ما دادند این بود که در صورتیکه تصمیم به برگزاری حج باشد ما به همه کشورهای اسلامی اعلام می کنیم و تا این لحظه چنین تصمیمی اتخاذ نشده است یعنی جواب این بود که منفی است . هیئت هایی هم که از کشورهای دیگر نظیر فدراسیون روسیه، فلسطین و الجزایر رفته اند و ملاقات هایی داشتند اخباری که ما پیگیری می کنیم این است که به آنها هم پاسخ مشابهی داده اند .

در پایان رئیس سازمان حج و زیارت درباره اعزام زوارعمره از کشورهای دیگر هم چنین توضیح دادند که: واقعیت این است که اعزام از کشورهای دیگر در ایام عمره، اعزام های خیلی محدودی بوده است 80 یا 90 هزار نفر طبق رقم هایی که خود دولت عربستان اعلام کرده است ولی در موسم حج حداقل 2.5 میلیون نفر شرکت می کنند شاید دولت عربستان احساس کند 80 هزار نفری که عمره رجبیه و شعبانیه و شاید هم رمضانیه را برگزار بکنند فاصله گذاری اجتماعی در مسجدالحرام و در مدینه قابل کنترل باشد ولی در موسم حج کنترل 2.5 میلیون نفر شاید برایشان مشکل است ضمن اینکه در موسم حج افراد را باید بالاجبار هم در منا و هم در عرفات و هم در مشعر در کنار هم داشته باشیم در حالیکه در عمره اینطور نیست شما می توانید ظرفیت سازی بکنید تا این فاصله گذاری اتفاق بیوفتد شاید دلیلش این باشد.

پربیننده ترین خبرها