لاوروف: ما می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد/ کولبا: خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم‌شدن اوکراین است

لاوروف: ما می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد/ کولبا: خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم‌شدن اوکراین است
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 14:31

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از حمایت های تسلیحاتی غرب از اوکراین تاکید کرد: غرب با تامین سلاح برای کی‎یف، سال های آینده را نیز با خطر مواجه می سازد.

العالم _ اوکراین

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات سه‌جانبه با همتایان اوکراینی و ترکیه‌ای خود در شهر آنتالیا، تصریح کرد: با همتای اوکراینی درباره مسائل بشردوستانه صحبت کردم، غیرنظامیان به گروگان و سپر انسانی گردان‌های داوطلب و نیروهای دفاعی منطقه‌ای تبدیل شده‌اند، مایل هستیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل‌و‌فصل جامع بحران اوکراین باشد. به اوکراینی‌ها یادآوری کردیم روسیه پیشنهادات خود را برای گفت‌وگو ارائه کرده و منتظر پاسخ است.

وی افزود: ارسال تسلیحات از سوی غربی‌ها به اوکراین بسیار خطرناک است و منجر به تشدید درگیری‌ها خواهد شد. اتحادیه اروپا با ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین همه اصول را زیر پا می‌گذارد، بیمارستان «ماریوپول» (که هدف قرار گرفت) به‌عنوان پایگاه نظامی توسط ملی‌گرایان اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گرفت، ما به اوکراین یادآوری کردیم که مسکو پیشنهادات خود را برای مذاکره ارائه داده و منتظر پاسخ است.

لاوروف خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد اوکراینی‌ها سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته‌اند. پوتین دیدار با زلنسکی را رد نمی‌کند اما هرگونه ارتباط این‌چنینی باید دستور کار مشخصی داشته باشد، روسیه بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها فائق خواهد آمد، ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم. ما به اوکراین حمله نکرده‌ایم اما به اوضاعی رسیدیم که تهدید مستقیم علیه امنیت ما به وجود آمد.

وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد: می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد. مخالفت ما با گسترش ناتو به‌معنای مخالفت با امنیت اوکراین نیست، اوکراین نه تنها منافع روسیه بلکه منافع کشورهای غربی را نیز تضعیف کرد، ما می خواهیم اوکراین یک کشور دوست و غیرنظامی باشد که تهدیدی برای روسیه نباشد.عملیات اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود.

پیشرفتی برای توافق آتش بس حاصل نشد

در همین حال دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین پس از مذاکرات سه جانبه با همتایان روس و ترکیه ای خود، با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیچ پیشرفتی در راستای توافق آتش بس حاصل نشده است.

کولبا افزود: به نظر می رسد تصمیم گیرندگان دیگری برای این موضوع در روسیه هستند.

وی تاکید کرد: برقراری آتش بس برای حل فوری ترین مسائل بشردوستانه در اوکراین ضروری است.

کولبا خاطرنشان کرد: صحبت های لاوروف نشان می دهد که روسیه به تجاوزات خود ادامه می دهد تا جایی که خواسته‌های خود را بر اوکراین تحمیل کند، تا وقتی که کشور مهاجم نخواهد ما هم نمی توانیم جنگ را متوقف کنیم

وی افزود: فهرست خواسته های لاوروف به معنای تسلیم ماست و اوکراین تسلیم نمی شود بلکه خواهان راه حل متعادل است، ظاهرا ناتو قصد ندارد برای توقف جنگ و حمایت از غیر نظامیان در برابر حملات هوایی روسیه کاری انجام دهد

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها