سرکشی کشورهای عربی خلیج فارس در برابر آمریکا

سرکشی کشورهای عربی خلیج فارس در برابر آمریکا
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 17:41

رای الیوم خودداری حاکمان امارات و عربستان را از گفتگو با رئیس جمهور آمریکا درباره جنگ اوکراین به معنای کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه و به شکل ویژه در منطقه خلیج فارس دانست.

العالم _ منطقه

روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله خود به بررسی عوامل خودداری حاکمان امارات و عربستان از گفتگو با بایدن درباره بحران اوکراین، بحران نفت و همچنین سناریوهایی که بعد از آن ترسیم می‌شود، پرداخت.

بعد از حواشی مربوط به مصاحبه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با یک مجله آمریکایی و تهدیدات تلویحی علیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که محمد بن سلمان به عنوان حاکم فعلی عربستان سعودی و همچنین «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درخواست برای گفتگوی تلفنی با جو بایدن را در خصوص بحران اوکراین و افزایش تولید نفت برای ایجاد ثبات در بازار جهانی رد کرده اند.

رای‌الیوم با بررسی این موضوع نوشت: بسیاری از کارشناسان در تحلیل و ارزیابی این خبر تاکید می‌کنند اینکه حاکمان امارات و عربستان از گفتگو با رئیس جمهور آمریکا درباره جنگ اوکراین خودداری کرده‌اند، در وهله نخست به معنای کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه و به شکل ویژه منطقه خلیج فارس است و نشان می‌دهد که روسیه و چین شروع به از بین بردن هژمونی آمریکا در نظام جهانی و ایجاد یک جهان چند قطبی کرده‌اند، جهانی که دیگر در آن آمریکا قدرت شماره یک نیست.

رای الیوم افزود: در شرایطی که آمریکا اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی مستقیم و یک جنگ نظامی غیر مستقیم است، به نظر می‌رسد که کشورهای متحد آن قصد دارند سیاست خود را در تعامل با واشنگتن تغییر دهند. دولت‌های مختلف آمریکا از گذشته تاکنون در سراسر کشورهای عربی به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که این کشورها کاملاً تحت سلطه آنها قرار بگیرند و در واقع رفتار آمریکایی‌ها به معنای توهین به کل جامعه عربی بوده است. دیکته‌ها و سیاست‌های تجاوزکارانه و تحقیرآمیز آمریکا علیه کشورهای تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس، استراتژی واشنگتن برای تامین منافع غربی، آمریکایی و اروپایی بوده است و نه منافع ملت‌های عربی، به طوری که همواره یک نماینده آمریکایی به شکل دائم در نشست‌های سازمان اوپک حضور می‌یافته تا مطمئن شود که وزرای نفت کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی از دیکته‌های آمریکا پیروی می‌کنند و این چیزی است که شیخ «احمد زکی یمانی» وزیر نفت پیشین عربستان به آن اشاره کرده است.

به نوشته رای الیوم، دولت دموکرات آمریکا به دلیل جنگ اوکراین، در یک بن بست استراتژیک به سر می‌برد و برجسته‌ترین جنبه آن افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و گاز است که به ایجاد شکاف بزرگ در تحریم‌های آمریکا علیه روسیه منجر شد و همین مسئله خزانه‌داری روسیه را قادر ساخت با استفاده از افزایش قیمت نفت بخش بزرگی از هزینه‌های نظامی خود را تامین کند.

اما اینکه چرا حاکمان امارات و عربستان از حمایت از آمریکا در بحران اوکراین امتناع می‌کنند، می‌تواند چند دلیل داشته باشد:

دلیل اول مربوط به جنگ یمن است. امارات و عربستان درحالی با تحریکات آمریکا وارد جنگ فرسایشی یمن شدند که هیچ حمایتی از جانب واشنگتن برای خروج از این باتلاق نمی‌بینند؛ آن هم در حالی که مواضع داخلی این کشورها همواره در تیررس موشک‌های یمنی قرار دارد.

مسئله دوم مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و نزدیک شدن به توافق بر سر آن در مذاکرات وین است.

مسئله سوم به بی‌توجهی جو بایدن به محمد بن سلمان برمی‌گردد. بایدن به دلیل دست داشتن بن سلمان در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، از زمان ورود به کاخ سفید از تعامل با وی خودداری کرده است.

مسئله چهارم می‌تواند مربوط به امتناع آمریکا از فروش جنگنده‌های اف 35 به امارات باشد، در حالی که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا قول فروش این هواپیماها را به ابوظبی داده بود.

در ادامه مقاله رای الیوم آمده است: در این میان امارات تغییر سیاست خود را در برابر آمریکا با دادن رای ممتنع به پیش نویس قطعنامه ارائه شده آمریکا به شورای امنیت در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین نمایان ساخت.

درباره عربستان نیز محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای طولانی با مجله آمریکایی ذاآتلانتیک تاکید کرد که بی توجهی بایدن به او برایش مهم نیست و بایدن باید به منافع کشور خود به ویژه در عربستان توجه کند. بن سلمان همچنین تاکید کرد که به توافق نفتی خود با روسیه در اوپک پلاس پایبند است و به این ترتیب به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت پاسخ منفی داد.

آمریکا بعد از آن با چشم پوشی از همه مواضع قبلی خود، به ونزوئلا رفت و به نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور پیشنهاد داد که در ازای افزایش تولید نفت، همه تحریم‌ها علیه این ونزوئلا لغو می‌شود. اما این پیشنهاد واشنگتن به دلیل روابط پایدار میان ونزوئلا و روسیه از یک سو و محور مقاومت به رهبری ایران از سوی دیگر رد شد. از طرف دیگر ونزوئلا به دلیل وخامت شرایط زیرساخت‌های نفتی خود در نتیجه تحریم‌های آمریکا که نزدیک به 20 سال طول کشیده است، قطعاً توانایی افزایش تولید نفت به یک میلیون بشکه در روز را ندارد.

رای الیوم افزود: درباره گاز هم قطر دومین صادرکننده این انرژی در جهان بعد از روسیه است و بایدن چند هفته قبل از بحران اوکراین از شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی« امیر قطر خواست تا در زمینه تامین گاز اروپا همکاری کند. با این وجود آمریکا نمی تواند همه نیاز اروپا را به گاز جبران کند.

در پایان مقاله رای‌الیوم آمده است: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس به شکل غیر مستقیم علیه هژمونی واشنگتن قیام کرده و در حال انتقال به جبهه روسیه و چین هستند که این اقدامی جسورانه اما با عواقب نامعلوم است. مهمترین سوالی که مطرح می‌شود این است که واکنش آمریکا به این رفتارهای کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات چگونه خواهد بود، به ویژه اینکه آمریکا پایگاه‌های نظامی متعددی در این کشورها دارد. البته تا زمانی که بحران اوکراین به پایان نرسیده است، نمی‌توان درباره هیچ سناریویی نظر قطعی داد.

تسنیم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها