امیرعبداللهیان در گفتگو با بورل: توافق جمعی نتیجه مذاکرات وین را تعیین می‌کند

امیرعبداللهیان در گفتگو با بورل: توافق جمعی نتیجه مذاکرات وین را تعیین می‌کند
جمعه 20 اسفند 1400 - 06:24

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه.

العالم-ایران

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه از تماس تلفنی خود با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز با آقای جوزف بورل گفتگوی مفید و سازنده‌ای داشتم. تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند».

وی همچنین افزود: «نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه! تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

بامداد جمعه نیز «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مسائل باقی مانده در مذاکرات وین، کم تعداد ولی دشوار هستند، گفت از همه طرف‌ها از جمله روسیه می‌خواهیم که بر توافق تمرکز کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها