زلنسکی؛ از شیفتگی به آمریکا تا رهاشدگی

زلنسکی؛ از شیفتگی به آمریکا تا رهاشدگی
شنبه 21 اسفند 1400 - 11:57

سیلی‌های متوالی از سوی غرب بر صورت ولادیمیر زلنسکی زده می‌شود که او را از سال 2014 تا امروز علیه روسیه و برای چالش کشیدن این کشور تحریک می‌کرد.

العالم- تحلیل روز

"من حاضرم اعتراف کنم که ما اشتباهات زیادی مرتکب شدیم و فرصت نزدیک شدن روسیه به غرب را از دست دادیم. لحظاتی وجود داشت که می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. مسائلی وجود داشت که پیشنهاد کردیم و نتوانستیم اجرا کنیم، مانند وعده عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو. به نظر من این اشتباه است که وعده‌هایی بدهید که نمی‌توانید به آنها عمل کنید" این بخشی از اظهارات "جوزف بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که خیلی دیرهنگام و بعد از استقرار تانک‌های روسیه در فاصله 5 کیلومتری کی‌یف، پایتخت اوکراین مطرح شد."من حاضرم اعتراف کنم که ما اشتباهات زیادی مرتکب شدیم و فرصت نزدیک شدن روسیه به غرب را از دست دادیم. لحظاتی وجود داشت که می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. مسائلی وجود داشت که پیشنهاد کردیم و نتوانستیم اجرا کنیم، مانند وعده عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو. به نظر من این اشتباه است که وعده‌هایی بدهید که نمی‌توانید به آنها عمل کنید" این بخشی از اظهارات "جوزف بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که خیلی دیرهنگام و بعد از استقرار تانک‌های روسیه در فاصله 5 کیلومتری کی‌یف، پایتخت اوکراین مطرح شد.

سخنان بورل آخرین سیلی اروپا بر صورت "ولادیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین نبوده است و سیلی‌های متوالی از سوی غرب بر صورت این مرد زده می‌شود که او را از سال 2014 تا امروز علیه روسیه و برای چالش کشیدن این کشور تحریک می‌کرد. روز گذشته نیز "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در نشست رهبران اتحادیه اروپا در شهر ورسای فرانسه گفت: "واکنش اتحادیه اروپا به تلاش اوکراین جهت تسریع در فرآیند پیوستن به این نهاد، نه است... من می‌توانم واکنش احساسی را درک کنم."

"مارک روته" نخست‌وزیر هلند تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا حتی در آینده دور را زیر سوال برده و گفته است: "می‌خواهم روی کارهای که می‌توان برای ولادیمیر زلنسکی انجام داد، تمرکز کنم... الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا یک موضوعی در دراز مدت است، اگر اصلا اتفاق بیفتد!".

خیانت اروپا به اوکراین و امتناع آن از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا با خیانتی بزرگ‌تر همراه شده است؛ زیرا که "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو درخواست زلنسکی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده و در توجیه آن گفته است: "ما مسئولیت داریم که از تبدیل شدن این جنگ به جنگی فراتر از مرزهای اوکراین و متعاقب آن، تبدیل شدن به جنگی نامحدود میان روسیه و ناتو جلوگیری کنیم؛ چرا که باعث رنج بیشتر، کشتار بیشتر و ویرانی بیشتر می‌شود."

اکثر ناظران بر این باورند که اگر واشنگتن، کی‌یف را تشویق نمی‌کرد تا "منشور شراکت استراتژیک" را در دهم نوامبر گذشته امضا کند، جنگ بین روسیه و اوکراین رخ نمی‌داد. این اقدام اوکراین همچنین باعث شد که تمایل خود برای پیوستن فوری به ناتو را اعلام کند که روسیه آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند.

موضوع قابل توجه این است که آمریکا می‌دانست که در صورت تحریک زلنسکی برای پیوستن به ناتو، روسیه دست به اقدام نظامی خواهد زد. همچنانکه طبق یکی از اسناد فاش‌شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس، "بیل برنز" سفیر سابق آمریکا در روسیه، که اکنون ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده را بر عهده دارد، در اوایل فوریه 2008 در نامه‌ای به وزیر خارجه وقت "کاندولیزا رایس" تأکید کرد: پوتین هرگونه تلاشی در مسیر پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو را به عنوان چالشی جدی و برنامه‌ریزی‌شده رصد خواهد کرد و روسیه به سرعت به آن پاسخ خواهد داد. احتمال درگیری روسیه و گرجستان بسیار زیاد خواهد بود".

واکنش شدید روسیه، غرب را غافلگیر کرده و به جز سلاح تحریم چیزی برای پاسخ به روسیه ندارد؛ سلاحی که به مثابه شمشیر دولبه‌ای است. تحریم‌های سخت علیه روسیه بازتاب‌های منفی برای خودِ غرب نیز داشته است ؛ چرا که به دلیل وابستگی غرب به انرژی روسیه، بهای نفت و گاز و بنزین بسیار بالا رفته و همین امر جوامع اروپایی و غربی را تهدید می‌کند.

زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که غرب او را در مواجهه با روسیه تنها گذاشته است، روز گذشته خطاب به رهبران اتحادیه اروپا اعلام کرد که از 27 رهبر اروپایی درباره عضویت کشورش در ناتو سوال کرده، ولی هیچ‌کس به او پاسخی نداده است.

زلنسکی حجم فاجعه‌ای که به دلیل اعتماد کورکورانه‌اش به آمریکا، به کشورش وارد شده را خیلی دیر فهمید، حتی اگر در نهایت از اصرارش برای پیوستن اوکراین به تاتو عقب‌نشینی کند و جنگ نیز متوقف شود ولی اوکراین، اوکراینِ قبل از جنگ نخواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها