جوسازی دوباره سعودی ها علیه ایران

جوسازی دوباره سعودی ها علیه ایران
شنبه 21 اسفند 1400 - 11:08

نماینده رژیم سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن اتهام‌زنی‌هایی به ایران، تصریح کرد، ریاض درباره ایمنی رآکتور بوشهر نگران است.

العالم - عربستان سعودی

«عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز» سفیر رژیم سعودی در اتریش و نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از تأسیس یک شرکت هلدینگ هسته‌ای به منظور مشارکت در پروژه‌های اقتصادی هسته‌ای در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای خبر داد.

به نوشته وب‌سایت روزنامه «الیوم» سعودی، وی در ادامه از نگرانی عربستان سعودی در قبال سیاست ایران در نتیجه «نبود گزارش واطلاعات مربوط به ایمنی رآکتور بوشهر» سخن گفت و مدعی شد: ایران تنها کشوری است که رآکتور هسته‌‌ای فعال دارد و تا کنون به توافقنامه ایمنی هسته‌ای نپیوسته است.

عبدالله بن خالد در ادامه ضمن اعلام این ادعا که ایران درباره برخی سایت‌ها با آژانس انرژی اتمی همکاری نکرده، افزود: اینها نشان‌دهنده بهره‌برداری ایران از توافق فعلی و در پیش گرفتن سیاست گمراه‌کننده و تعلل است.

وی سپس بر توافق هسته‌ای فراگیر با مشخصه‌های قو‌یتر و طولانی‌تر که کاستی‌های توافق فعلی را پوشش دهد، تأکید کرد و مدعی شد، این توافق باید «مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» شود و به نگرانی کشورهای منطقه درباره «گام‌های تنش‌زای ایران برای بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه‌ای از جمله در برنامه هسته‌ای‌اش» پاسخ دهد.

عبدالله بن خالد افزود: عربستان سعودی، ایران را به همکاری کامل با آژانس و عدم تأخیر و تعلل در پاسخگویی به سوالات ارائه شده بویژه در سایه ابتکار مدیرکل آژانس در انجام بازدیدهای بسیار از ایران و تلاش‌های خستگی ناپذیر وی برای حصول راه‌حل در مسایل حل نشده فرا می‌خواند. عربستان همچنین از ایران می‌خواهد از تشدید تنش‌ اجتناب کند، امنیت و ثبات منطقه را به خطر نیندازد و به صورت جدی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک وارد مذاکره شود.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها