طالبان: آمریکا از همان ابتدا به‌جای مذاکره جنگ را انتخاب کرد

طالبان: آمریکا از همان ابتدا به‌جای مذاکره جنگ را انتخاب کرد
شنبه 21 اسفند 1400 - 20:30

سرپرست وزارت خارجه طالبان با بیان اینکه دیپلماسی ابزاری برای تحمیل ایدئولوژی نیست، گفت که «ملا عمر»، بنیان‌گذار طالبان در ۲۰۰۱ می‌خواست با آمریکا وارد مذاکره شود اما آنها جنگ را انتخاب کردند.

العالم - آسیا

«امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه گفت که حکومت ضعیف در افغانستان به نفع هیچ کسی نیست.

وی در نشستی که امروز (شنبه، ۲۱ اسفند) با حضور یک عضو مجلس نمایندگان ترکیه و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه‌ ازبکستان برگزار شده بود، گفت که کشورهای جهان به‌جای فشار بر طالبان با این گروه همکاری کند.

متقی در بیانیه‌ خود از جهان خواست که در خودکفایی اقتصادی و افغانستان با ثبات با طالبان همکاری کنند. او خواستار آزادسازی ذخایر مالی مسدود شده بانک مرکزی و رفع تحریم‌های وضع‌شده، نیز شد.

سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در نشست امروز در پاسخ به پرسشی، گفت که روشن نیست جهان در افغانستان چه نوع حکومت می‌خواهد.

وی تصریح کرد: «دنیا از ما چه نوع حکومتی می‌خواهد؟ آیا مانند حکومت کمونیست‌ها می‌خواهد؟ آیا حکومت مانند حکومتی که به رهبری حامد کرزی در بُن تشکیل شد؟ و یا هم مانند حکومت اشرف غنی که تمام اقوام را تقسیم کرد و نتیجه‌ انتخاباتش در یک سال معلوم نشد؟»

متقی افزود که حکومت طالبان تمام شرایط شناسایی را تکمیل کرده است. وی گفت که در حال حاضر حکومت‌هایی که از طریق کودتا و انقلاب به میان آمده رسمیت دارد؛ اما جهان چرا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد؟

متقی در ادامه درباره‌ فراگیر بودن دولت در افغانستان گفت که حکومت طالبان در حال حاضر هم فراگیر است و از هر قوم و ولایت وزیر دارد. وی افزود که اصلاحات در حکومت «حتمی است؛ اما آنچه برای افغانستان مهم است، امنیت است».

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دیپلماسی ابزاری برای تحمیل ایدئولوژی نیست و باید در راه جلوگیری از جنگ استفاده شود.

امیرخان متقی، گفت که «ملا عمر»، بنیان‌گذار طالبان در ۲۰۰۱ می‌خواست با آمریکا وارد مذاکره شود اما آنها جنگ را انتخاب کردند.

متقی تاکید کرد که طالبان در تلاش است تا بحران اقتصادی را در افغانستان مدیریت کند و تا حدودی نیز موفق بوده است.

وی از جهان خواست که در امور بازسازی افغانستان دخالت نکنند و اجازه بدهند که افغان‌ها خود کشورشان را بسازند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان در ادامه گفت که آمریکا نتوانست داعش را در افغانستان متوقف کند اما با حضور طالبان عملیات گروه داعش از بین رفته است.

مجمع دیپلماسی آنتالیا با شعار بازسازی دوباره رویکرد دیپلماسی از چند روز پیش در آنتالیا آغاز شده است. این نشست با حضور کادر‌های سیاسی و بیش از ۸۰ وزیر از کشورهای مختلف همچنان جریان دارد.

این نشست که به منظور بازنگری دوباره به سیر دیپلماسی در سطح بین‌الملل برگزار شده است می‌گوید که دیپلماسی باید بتواند جایگزین جنگ شود.

امیرخان متقی نیز در این نشست شرکت کرده است و تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز در آنجا حضور دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها