نشست مقتدی الصدر با رهبران کمیته هماهنگی شیعیان و رئیس پارلمان عراق

نشست مقتدی الصدر با رهبران کمیته هماهنگی شیعیان و رئیس پارلمان عراق
شنبه 21 اسفند 1400 - 22:48

هیاتی از کمیته هماهنگی شیعیان عراق امروز (شنبه) به همراه رئیس پارلمان عراق با رئیس جریان صدر دیدار کردند.

العالم - عراق

بنابر گزارش رسانه‌های عراقی، هیات چارچوب هماهنگی، خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دقایقی قبل نشست خود را در نجف اشرف با مقتدی الصدر رئیس جریان صدر به پایان رساندند ولی در باره نتایج این نشست با خبرنگاران گفت وگو نکردند.
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی در راس هیات چارچوب هماهنگی در دیدار امروز با رئیس جریان صدر بودند.

مقتدی الصدر پس از این دیدار بار دیگر توئیت کرد: لا شرقیة و لا غربیة حکومت اغلبیة وطنیة(نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی).

بسیاری از گروه‌های سیاسی عراق برداشت الصدر از دولت اکثریت ملی را اشتباه خوانده و معتقدند که اصرار الصدر بر مواضع سیاسی خود موجب موفقیت دولت آتی عراق نخواهد شد.

صابرین نیوز هم نوشت: هیات چارچوب هماهنگی و هیات ائتلاف سنی السیاده که به دیدار مقتدی الصدر رفته بودند با یک هواپیمای نظامی فرودگاه نجف را به مقصد بغداد ترک کردند.

خمیس ​​الخنجر، رئیس ائتلاف السیاده هم امشب در توئیتر فضای نشست امروز در نجف را مثبت خواند و گفت: ما همیشه بر اهمیت گفت‌وگوی ملی برای غلبه بر موانع و تکمیل تعهدات قانون اساسی تاکید می‌کنیم، زیرا عراق به تفاهم و ثبات نیاز دارد.

وی ادامه داد: از آقای الصدر به خاطر ابتکار سخاوتمندانه‌اش تشکر می‌کنیم و با فضای مثبتی که در نشست امروز بود، امید ما برای رسیدن به یک دولت قدرتمند و امن زیاد است.

این در حالی است که برخی کارشناسان هم امروز تحلیل کرده بودند که رهبر جریان صدر به دلایلی تصمیم گرفته اختلافاتش را با رئیس ائتلاف دولت قانون کنار بگذارد.

به گزارش فارس، دفتر مقتدی صدر روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبر این جریان، تماس‌هایی تلفنی با «مسعود بارزانی»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «خمیس خنجر» رئیس ائتلاف حاکمیت داشته است؛ وی طی این تماس‌ها درخصوص برخی مسائل مهم در شرایط فعلی با سیاسیون عراق گفت‌وگو کرده‌ است.

بعد از قطع روابطی که بین رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف دولت قانون پیش‌ آمده بود، حالتی شبیه به انسداد سیاسی در عراق پیش آمد و حالا این تماس بین دو طرف درسایه چنین شرایطی برقرار شده است.

بنابر گزارش رسانه‌ها، این تحول جدید باعث شده تا سوالات بسیاری درباره دلایل تماس صدر با المالکی ایجاد شود؛ چراکه مخالفت صدر با مشارکت المالکی در دولت آینده بسیار شدید بود. اضافه بر این مسائلی همچون سرنوشت اصلاحاتی که همیشه رهبر جریان صدر از آن صحبت می‌کرد و همچنین اتهامش به المالکی مبنی بر ایجاد فساد و دادن یک سوم عراق به نیروهای داعشی در سال ۲۰۱۴ بدون نتیجه باقی می‌ماند.

پربیننده ترین خبرها