اندیشکده سیپری: واردات تسلیحات اروپا در بحبوحه تنش‌ها با روسیه افزایش یافت

اندیشکده سیپری: واردات تسلیحات اروپا در بحبوحه تنش‌ها با روسیه افزایش یافت
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 13:26

علی‌رغم کاهش انتقال بین‌المللی اسلحه، ورود سلاح به اروپا با افزایشی چشمگیر مواجه بوده است.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، اندیشکده موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) روز دوشنبه اعلام کرد ارسال تسلیحات به اروپا در بحبوحه وخامت روابط با روسیه در پنج سال منتهی به سال 2021، حتی با کاهش تجارت جهانی تسلیحات، افزایش یافت.

سیپری در بیانیه‌ای اعلام کرد در مقایسه با دوره پنج ساله قبل، انتقال بین المللی تسلیحات عمده در سطح جهان 5 درصد کاهش یافته است. اما واردات به کشورهای اروپایی 19 درصد افزایش یافت - که بزرگترین رشد در میان مناطق مختلف جهان به شمار می‌رود.

پیتر ویزمن، محقق سیپری در این خصوص گفت: «وخامت شدید روابط بین اکثر کشورهای اروپایی و روسیه محرک مهمی برای رشد واردات تسلیحات اروپایی بود، به ویژه برای کشورهایی که نمی‌توانند تمام نیازهای خود را از طریق صنایع تسلیحاتی ملی خود برآورده کنند.»

انگلستان، نروژ و هلند بزرگترین واردکنندگان اروپا بودند. واردات تسلیحات عمده اوکراین در این دوره با وجود تنش ها با روسیه در آستانه آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در ماه گذشته بسیار محدود بود.

این اندیشکده می‌گوید: «انتظار می‌رود سایر کشورهای اروپایی نیز واردات تسلیحات خود را به میزان قابل توجهی در دهه آینده افزایش دهند، زیرا اخیراً سفارش‌های بزرگی برای تسلیحات عمده، به‌ویژه هواپیماهای جنگی از ایالات متحده ثبت کرده‌اند.»

ایالات متحده همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان باقی ماند و سهم بازار خود را از 32 درصد به 39 درصد افزایش داد.

داده‌های سیپری بر اساس اطلاعات و تخمین‌های مربوط به انتقال تسلیحات بین‌المللی از جمله فروش، هدایا و تولید تحت مجوز است و حجم تحویل را نشان می‌دهد، نه ارزش مالی معاملات.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها