تل‌آویو به کی‌یف: تابع تحریم‌های ضد روسیه خواهیم بود

تل‌آویو به کی‌یف: تابع تحریم‌های ضد روسیه خواهیم بود
سه شنبه 24 اسفند 1400 - 14:44

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد همتای صهیونیست وی به او اطمینان داده که تل‌آویو از تحریم‌های ضد روسیه تبعیت خواهد کرد.

العالم - آسیا

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با وی، به او اطمینان داده که تل‌آویو تابع تحریم‌های ضد روسیه خواهد بود.

کولبا در توییتی نوشت: در تماس تلفنی ما، یائیر لاپید وزیر خارجه (رژیم صهیونیستی) به من اطمینان داد که اسرائیل راه روسیه برای دور زدن تحریم‌ها نخواهد بود.

وی افزود: از تلاش‌ها برای میانجی‌گری و کمک‌های بشردوستانه اسرائیل سپاسگزاریم. ما راه‌های پایان دادن به جنگ در اوکراین را مورد بحث قرار دادیم. توافق کردند که حقوق اوکراینی‌هایی که وارد اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌شوند رعایت شود.

لاپید دیروز هم در جریان سفر به اسلواکی گفت که تل‌آویو راهی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی علیه روسیه نخواهد بود. وی پس از دیدار با «ایوان کورکوک» وزیر امور خارجه اسلواکی اظهار داشت: وزارت امور خارجه (رژیم صهیونیستی) با شرکای خود از جمله بانک اسرائیل، وزارت دارایی، وزارت اقتصاد، سازمان فرودگاه‌ها، وزارت انرژی و دیگران در حال هماهنگی این موضوع است.

در روزهای گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دو طرف روس و اوکراینی در تماس بوده و طبق گزارش‌ها، روز شنبه مکالمه تلفنی بین نفتالی بنت و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بیش از یک ساعت طول کشید و دو طرف طی این تماس، راه‌های پایان‌دادن به جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌های تل‌آویو در این خصوص را بررسی کردند.

در همین خصوص شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد زلنسکی در این تماس تلفنی از بنت خواسته تا کمک کند مسکو برای آزادی مقامات ارشد اوکراینی قانع شود. این تماس‌های تلفنی ادامه‌دار بین نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی و رئیس‌جمهور اوکراین در حالی انجام می‌شود که پیش از این بنت در پنجم ماه جاری (مارس) با یک هواپیمای اختصاصی و به شکل مخفیانه به مسکو سفر کرده بود. شبکه عبری‌زبان «کان» درباره آن دیدار گفته بود که گفت‌وگوی بنت با ولادیمیر پوتین سه ساعت طول کشید و وی درباره حل بحران اوکراین با پوتین رایزنی کرد.

اقدامات رژیم صهیونیستی در حالی است که برخی منابع خبری نظیر «شبکه المیادین» پیش از این فاش کرده بودند که مسکو صراحتاً به تل‌آویو اعلام کرده نیازی به میانجی‌گری‌اش در بحران اوکراین نمی‌بیند و از نقش رژیم صهیونیستی در این خصوص ناراضی است.

از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی متحدان آن‌ها مانند ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، استرالیا و کانادا تحریم‌هایی را علیه سازمان‌ها، نهادها و مقامات روسیه اعمال کرده‌اند. روز یکشنبه هم کاخ الیزه از رایزنی تلفنی جداگانه رئیس‌جمهور فرانسه با روسای‌جمهور آمریکا و اوکراین خبر داد و اعلام کرد بایدن و ماکرون در این تماس تلفنی در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه توافق کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها