اعتراف تلخ و دیرهنگام زلنسکی

اعتراف تلخ و دیرهنگام زلنسکی
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 16:26

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی که روز گذشته توسط دفتر ریاست‌جمهوری در کی‌یف منتشر شد، درباره جنگ با روسیه، پیامدهای این جنگ، مخالفت ناتو و اتحادیه اروپا با انضمام اوکراین به این دو نهاد و بدعهدی آمریکا، اروپا و غرب در قبال اوکراین، سخن گفت.

العالم- کشکول

زلنسکی در نشستی نیروی اعزامی مشترک به رهبری انگلیس، به مسائل مختلفی اشاره کرد؛ ولی ما در این نوشتار، به آنچه که او آن را "اعتراف" خواند و نیز درباره اظهارات مشاور او، الکسی آریستوویچ- که دوشنبه هفته گذشته مطرح کرد- می‌پردازیم تا از ذهنیت مقامات بزرگ‌ترین کشور اروپایی- از حیث جمعیت و نحوه اداره کشور به‌ویژه اداره جنگ‌شان با روسیه آگاه شویم.

زلنسکی گفت: "سال‌ها درباره درهای باز شنیده‌ایم، اما همچنین شنیده‌ایم که نخواهیم توانست وارد آنجا شویم و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت."

زلنسکی همچنین با ابراز تاسف گفت: "ناتو که به نظر می‌رسد از حمله روسیه حیرت‌‌زده شده است از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین امتناع می‌ورزد.. بهانه‌هایی مطرح می‌شود مثلا اگر ناتو حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسیه ببندد ممکن است جنگ جهانی سوم اتفاق بیفتد."

اما مشاور زلنسکی، روز دوشنبه گفت: "جنگ اوکراین احتمالا تا اوایل ماه مه پایان خواهد یافت یعنی زمانی‌که روسیه منابع مورد نیاز روسیه برای جنگ تمام شود".

با چنین ذهنیتی اوکراین اداره می‌شود. زلنسکی اعتراف می‌کند که کشورش به ناتو نپیوسته و نخواهد پیوست؛ اعترافی که در دل خود یک عنصر غافلگیری را پنهان کرده است. هر چند که الحاق اوکراین به ناتو از دیدِ روسیه منتفی است؛ زیرا روسیه آن را تهدیدی موجودیتی می‌داند. همچنانکه ناتو نیز احتمال این انضمام را رد و ادعا کرده که چنین اقدامی به جنگ جهانی سوم منتهی خواهد شد. لذا می‌بینیم که غرب حاضر نیست به خاطر زلنسکی، در جنگ مداخله کند.

به رغم حل شدن این قضیه، دلیل اصرار زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو چیست؟ بدیهی است که زلنسکی با ذهیتی که جنگ جاری را مدیریت می‌کند، ثابت کرد که در حال ایفای نقشی است که به او سپرده شده تا از این طریق دو هدف حاصل شود؛ واکنش روسیه در صورت انضمام اوکراین به ناتو مورد سنجش قرار بگیرد و دوم اینکه، روسیه را وارد جنگ فرسایشی در اوکراین کند یعنی سناریوی افغانستان در اوکراین نیز پیاده شود.

زلنسکی به صورتی بسیار ساده‌لوحانه معتقد بوده که غرب آماده است به خاطر الحاق اوکراین به ناتو، خودش و جهان را نابود کند. ولی اکنون می‌بینیم که او با ابراز تاسف اعتراف می‌کند که ناتو نه تنها از الحاق اوکراین امتناع کرده بلکه آن را برای مواجه شدن با سرنوشت نامعلومش، تنها گذاشته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها