تقلای بی ثمر زلنسکی برای دریافت پشتیبانی نظامی هوایی از آمریکا

تقلای بی ثمر زلنسکی برای دریافت پشتیبانی نظامی هوایی از آمریکا
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 20:40

رئیس جمهور اوکراین در تقلا برای راضی کردن کنگره آمریکا برای کمک به توان هوایی کشورش به حوادثی مانند یازده سپتامبر و پرل هاربر و سخنرانی مارتین لوتر کینگ متوسل شد.

العالم - اروپا

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران در سخنرانی ویدئویی برای اعضای کنگره آمریکا با هر ترفندی تلاش کرد آن‌ها را به کمک‌های هوایی از جمله ارسال جنگنده یا اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین متقاعد کند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، زلنسکی در این سخنرانی بر شدت حملات روسیه تأکید کرد و گفت همچنان در کی‌یف پایتخت اوکراین به سر می‌برد و کشورش به مقاومت ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور اوکراین با قرض گرفتن عباراتی از سخنرانی معروف «مارتین لوتر کینگ» فعال سیاه‌پوست آمریکایی گفت:‌ «من رویایی دارم، من نیازی دارم، من باید از آسمان‌مان محافظت کنم. به تصمیم و کمک شما نیاز دارم».

زلنسکی همچنین شرایط اوکراین را به حمله هواپیماهای ژاپنی به سواحل «پرل هاربر» آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم و همچنین حوادث یازده سپتامبر تشبیه کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد: «جنگ گذشته (جنگ جهانی دوم) باعث شد پیشینیان ما نهادهایی را ایجاد کنند که باید از ما در برابر جنگ محافظت کنند اما متاسفانه این نهادها کار نمی‌کنند. اکنون جهان به نهادها و اتحادهای جدید نیاز دارد».

رئیس جمهور اوکراین گفت، روسیه تا کنون نزدیک به هزار موشک به سمت اوکراین شلیک کرده و از پهپادهای دارای دقت بالا برای هدف قرار دادن مواضع در اوکراین استفاده می‌کند.

او بار دیگر از آمریکایی‌ها درخواست کرد بر فراز اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده یا تسلیحات و جنگنده برای مقابله با روسیه در آسمان اوکراین را فراهم کنند.

به گزارش فارس، آمریکا و دیگر اعضای ناتو طی هفته‌های گذشته بارها درخواست زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرده‌اند. هفته گذشته سخنگوی کاخ سفید گفت، چنین اقدامی موجب خواهد شد آمریکایی‌ها به هواپیماهای روس شلیک کنند.

از سوی دیگر زلنسکی خواستار دریافت جنگنده‌هایی برای مقابله با حملات هوایی روسیه شده اما آمریکا می‌گوید جنگنده‌های خود را به لهستان نمی‌فرستد. لهستان قصد داشت با دریافت جنگنده‌های آمریکایی، جنگنده‌های میگ خود را در اختیار اوکراین قرار دهد اما دولت آمریکا با آن مخالفت کرد.

روسیه همچنین اخیراً تهدید کرده هرگونه محموله کمک‌های نظامی از غرب به سمت اوکراین را هدف قرار خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها