خطیب‌زاده: طلب ایران از انگلیس به خزانه کشور واریز شده است

خطیب‌زاده: طلب ایران از انگلیس به خزانه کشور واریز شده است
پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 - 14:25

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که طلب ایران از انگلیس نزد دولت سوئیس نیست، گفت: پول در اختیار قطعی و کامل ایران و نحوه صرف مبلغ بازپرداخت شده نیز تابع تصمیم جمهوری اسلامی است و انگلیس یا هیچ طرف دیگری حق مداخله ندارد.

العالم _ ایران

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال رسانه‌ها در خصوص اقدامات گسترده به منظور دریافت بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران گفت: مذاکره کنندگان کشورمان با محوریت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران توانستند بعد از بیش از ۴۰ سال و طی فرآیند مذاکراتی فشرده و به رغم مانع تراشی‌های مکرر طرف انگلیسی، بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی این کشور به ایران را به خزانه کشور بازگردانند.

وی توضیح داد: این بدهی مربوط به اصل و فرع پیش پرداخت رژیم پهلوی به انگلیس برای خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بود. طرف انگلیسی پس از انقلاب اسلامی ایران و طی بیش از چهار دهه، به بهانه‌های مختلفی چون تحریم، از بازپرداخت این مبلغ سر باز می‌زد. با این وجود نمایندگان کشورمان توانستند پیرو فرآیند حقوقی نزد دادگاه‌های ذیربط و فشار سیاسی بر دولت انگلیس، مقامات این کشور را به اذعان در مورد ضرورت پرداخت بدهی وادار کنند. بر همین اساس بود که طی سال‌های اخیر وزرای خارجه، دفاع و نیز نخست وزیر انگلیس به ناچار به بدهی دولت متبوع خود اذعان کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها