زلال قرآن (468)؛

ماهیت قلب چیست و چه تاثیری در شکل گیری نامه عمل انسان دارد؟

ماهیت قلب چیست و چه تاثیری در شکل گیری نامه عمل انسان دارد؟
جمعه 27 اسفند 1400 - 15:02

العالم _ زلال قرآن

قلب محل ایمان، سکینه و ارامش، تاثیرپذیری ازمعنویات، و تسلیم درمقابل ذات اقدس الهی است.
آیات زیر:
1– آیه 22 سوره مبارکه مجادله:
« أُولَـٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَضُواعَنْهُ أُولَـٰئِكَ حِزْبُ اللَّـهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
ترجمه: (این مردم پایدارند که خدا بردلهاشان (نور) ایمان نگاشته و به روح (قدسی) خود آنها را مؤید و منصور گردانیده و آنها را به بهشتی داخل کند که نهرها زیر درختانش جاری است و جاودان درآنجا متنعّمند، خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا خشنودند، اینان به حقیقت حزب خدا هستند، الا (ای اهل ایمان) بدانید که حزب خدا رستگاران عالمند).
2– بخش اول آیه 4 سوره مبارکه فتح:
« هُوَالَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ ...»
ترجمه: (اوست خدایی که آرامش و وقار بردلهای مؤمنان آورد تا بریقین وایمانشان بیفزاید).
3– آیات 89 و 90 سوره مبارکه شعرا:
« مَنْ أَتَى اللَّـهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ . وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ»
ترجمه: (و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید. و بهشت را به اهل تقوا نزدیک سازند).
قلب را مرکزایمان به خدا و رسول الله (ص) و قیامت، ومحل پذیرش هدایت های الهی معرفی کرده است، که اگرازهرآلودگی پاک ومنزه نگاه داشته شودمحل تابش انوارقدسی الهی و مَجرای وصول انسان به بهشت رضوان او واقع می گردد.
واگربا ایمان حقیقی ویقینی مزیّن شود، آدمی را ازبلاهای خانمان سوزاضطراب و وحشت و دِهشَت نجات می دهد و به اطمینان وسکینه وآرامش و وقارمی رساند، به همین دلیل گفته می شود، قلب بیشترین تاءثیررا درشکل گیری نامه عمل انسان دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها