بن زاید در دیدار با بشار اسد: سوریه رکن اساسی از ارکان امنیت جهان عرب است

بن زاید در دیدار با بشار اسد: سوریه رکن اساسی از ارکان امنیت جهان عرب است
شنبه 28 اسفند 1400 - 01:59

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در دیدار تاریخی دیشب خود با "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه که پس از مدت‌ها قطعی روابط میان دو کشور، برگزار شد، سوریه را رکن اساسی از ارکان امنیت کشورهای عربی دانست.

العالم ـ امارات

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در دیدار با بشار اسد رییس جمهوری سوریه که در کاخ "الشاطئ" صورت گرفت، گفت که امارات، مشتاق است همکاری خود با دمشق را برای تحقق آرزوی ملت سوریه به سوی ثبات و توسعه، گسترش دهد.

بن زاید خاطرنشان کرد، «سوریه ستون اساسی امنیت کشورهای عربی است و از این رو موضع امارات متحده عربی در حمایت از تمامیت ارضی و ثبات سوریه ثابت است» و بر «لزوم خروج تمامی نیروهای خارجی که غیرقانونی در سوریه حضور دارند» تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی امارت (وام) گزارش داد که دیدار دو طرف، در چارچوب تمایل مشترک برای ادامه رایزنی و هماهنگی برادرانه میان دو کشور در تمام زمینه‌ها صورت گرفته است.

بن زاید در این دیدار گفت که امیدوار است که این سفر به صلح و ثبات برای سوریه و تمام منطقه بینجامد.

در این دیدار دو طرف همچنین روابط برادرانه، هماهنگی و همکاری مشترک در راستای منافع، تحکیم امنیت، ثبات و صلح در کشورهای عربی و خاورمیانه را بررسی کردند.

سران دو کشور در این دیدار همچنین درباره شماری از موضوعات مورد علاقه مشترک با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، خروج نیروهای خارجی و حمایت سیاسی و بشردوستانه از دولت و مردم سوریه برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحث و تبادل نظر کردند.

اسد با بدرقه بن زاید، امارات را به مقصد سوریه ترک کرد و به سفر یکروزه خود خاتمه داد.

وی ساعاتی پیش‌تر نیز با محمد بن راشد آل مکتوم معاون رییس امارات و نخست وزیر و حاکم دوبی دیدار کرد.

فیصل المقداد وزیر امور خارجه، بشار الجعفری معاون وزیر خارجه و منصور عزام وزیر امور ریاست جمهوری، اسد را در سفر به امارات همراهی کردند.

دیدار اسد از امارات چند ماه پس از سفر عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات به دمشق صورت می گیرد که آبانماه سال جاری انجام شد.

عبدالله بن زاید در آن زمان ضمن سفر به دمشق و دیدار با اسد، در حاشیه این دیدار دعوتنامه "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی از اسد برای سفر به امارات را تقدیم وی کرد.

در اکتبر گذشته بود که رسانه‌های اماراتی گزارش دادند؛ "محمد بن زاید"، ولیعهد ابوظبی و اسد در یک تماس تلفنی رویدادهای منطقه را بررسی کرده اند.

به گزارش ایرنا، با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، دولت امارات نیز همچون عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های مخالف اسد قرار گرفت، اما با اسارت یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی امارات در سوریه در اوایل بحران این کشور و معامله او با دولت امارات، ابوظبی دست از حمایت علنی و مالی مخالفان دولت دمشق کشید و در ادامه نیز تلاش کرد خود را زیاد درگیر بحران سوریه نکند.

پس از شروع بحران سوریه در اسفند ۱۳۸۹، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای غربی– عربی درهای سفارتخانه های خود را در دمشق بستند که امارات نیز جزو همین دسته بود اما ابوظبی در ششم دیماه ۱۳۹۷ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار بازگشود.

پربیننده ترین خبرها