امکان پیدایش نظامی جدید در جهان پس از جنگ اوکراین

امکان پیدایش نظامی جدید در جهان پس از جنگ اوکراین
شنبه 28 اسفند 1400 - 17:59

ناظران معتقدند روسیه با به راه انداختن جنگ در اوکراین نظام جهانی جدیدی را رقم زده است که جهان را از یک جانبه گرایی آمریکا خارج می کند.

العالم _ اوکراین

تحلیلگران سیاسی معتقدند جنگ روسیه در اوکراین به مثابه گام اجرایی برای اعلام مرحله ای جدید از نظام جهانی است.

به گفته این تحلیلگران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارم فوریه گذشته با شی جینپینگ همتای چینی خود دیدار کرد و دو طرف بیانیه مشترکی صادر کردند که می توان آن را از نظر تئوری، اعلام مرحله جدیدی از نظام جهانی دانست.

پژوهشگران سیاسی می گویند جنگ روسیه در اوکراین در واقع اعلام آغاز عملی این نظام جهانی جدید است. آنان تاکید می کنند که آمریکا که شاهراه های سیاسی، نظامی و اقتصادی نظام جهانی را از طریق سازمان های بین المللی مختلف در دست داشت، خود را در آغاز جنگ روسیه ضد اوکراین در برابر صحنه ای جدید یافت که اگر این جنگ با پیروزی روسیه به پایان برسد، به معنای آغاز شکلی جدید از نظام جهانی و انتقال از نظامی تک قطبی به نظامی دو قطبی است و قطب دوم آن روسیه و چین هستند.

تحلیلگران سیاسی از نگرانی های آمریکا از اتحاد روسیه و چین سخن می گویند. آنان معتقدند تلاش های آمریکا در دو جهت است؛ نخست باقی نگه داشتن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای به درازا کشاندن تحلیل توان روسیه در اوکراین و دوم تلاش برای بی طرف نگه داشتن نسبی چین از روسیه و جدا کردن آن دو از یکدیگر تا مانع از آن شود که این دو، جبهه واحدی تشکیل دهند.

این در حالی است که کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به شی جینپینگ همتای چینی خود درمورد «عواقب» حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ ضد اوکراین هشدار داد.

پژوهشگران سیاسی می گویند طرح پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا آخرین تلاش ها به سبک ولودیمیر زلنسکی برای خرید زمان در برابر پیروزی های روسیه در جنگ ضد اوکراین است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند طرح پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هم اقدامی از طرف ولودیمیر زلنسکس برای حرید زمان و تلاشی از طرف خود زلنسکی و نه اوکراین برای این است که نزد آن دسته از مردم این کشور که در غزب آن زندگی می کنند، خودی نشان دهد و بگوید که همچنان فرد تاثیر گذاری است.

این در حالی است که پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند که زلنسکی در کی یف حضور ندارد و به سفارت آمریکا در لهستان منتقل شده است و در عمل دولتی در اوکراین وجود ندارد.

به گفته آنان، پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا باید از طریق آرای موافق همه 27 عضو این اتحادیه صورت گیرد، یا از طریق پارلمان ها یا از طریق رفراندوم و آنگونه که همه می دانند، هم اکنون مسائل بسیار مهم تری وجود دارد.

تحلیلگران سیاسی می گویند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا کل این اتحادیه را در حالتی از جنگ ضد روسیه قرار می دهد و این موضوع را هیچ عضوی از اعضای این اتحادیه به ویژه فرانسه و آلمان نمی پذیرند زیرا از روح ماجراجویی برای وارد شدن به چنین میدان هایی برخوردار نیستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها