رفتار دوگانه سعودی اماراتی| امدادرسانی به اوکراین، ایجاد فاجعه در یمن!

رفتار دوگانه سعودی اماراتی| امدادرسانی به اوکراین، ایجاد فاجعه در یمن!
شنبه 28 اسفند 1400 - 22:50

در سایه عبور برخی رژیم‌های عربی از خطوط قرمز در زمینه روابط با رژیم صهیونیستی و قضیه فلسطین، سخن گفتن درباره نفاق و ریاکاری‌ این رژیم‌ها درخصوص مسائل انسانی غافلگیر کننده نیست. خبرها حاکی‌ست که به دلیل امتناع ریاض و ابوظبی از تامین بودجه امدادرسانی، سازمان ملل سهمیه غذایی میلیون‌ها یمنی را کاهش داده است.

العالم- کشکول

چهارشنبه گذشته، سازمان ملل متحد نتوانست بودجه کافی را از کمک‌کنندگان بین‌المللی جهت تامین نیازهای اساسی یمن و جلوگیری از بروز یک فاجعه بزرگ در این کشور، تامین کند. سازمان ملل اعلام کرده که برای کمک به 17.3 میلیون نفر در یمن به 4.27 میلیارد دلار بودجه نیاز است.

سازمان‌های امدادرسانی هشدار داده‌اند که کمبود بودجه که یکی از دلایل آن نبود سرمایه‌گذاران عمده از کشورهای ثروتمند خلیج‌فارس به سرکردگی عربستان سعودی و امارات است، پیامدهای وخیم‌تر از تبعات جنگی خواهد داشت که طی آن، هزاران یمنی کشته، و میلیون‌ها تن آواره شدند و اقتصاد این کشور دچار فروپاشی شده است.

افشاگری عبیر عاطفه، یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد درباره دلایلی که مانع از نجات ملت یمن از گرسنگی شده را فاش کرد، دروغ ائتلاف متجاوز سعودی و امارات را برملا ساخت که مدعی شده‌اند انصارالله کمک‌های انسانی ارسالی از سوی ریاض و ابوظبی به مناطق تحت سیطره انصارالله را سرقت می‌کند. این مقام سازمان ملل افزود که این نهاد منتظر کمک‌های مالی کشورهای منطقه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی و امارات به یمن، بودند، ولی آنها هنوز هیچ وعده‌ای در این‌ خصوص نداده‌اند.

ناظران معتقدند که دلایل عدیده‌ای رژیم‌های سعودی و امارات را بر آن داشته تا کمک‌های انسانی به ملت یمن را ارائه ندهند از جمله فشار به دولت جو بایدن جهت گنجاندن جنبش انصارالله در فهرست "سازمان‌های تروریستی". همچنین اعضای ائتلاف متجاوز نمی‌خواهند به مناطق خارج از کنترل خودشان در یمن کمک‌رسانی شود؛ لذا به دنبال ارائه کمک به روشی هستند که از مزایای سیاسی بیشتری برخوردار شود.

در حالی‌که سعودی و امارات از ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به ملت مسلمان و همسایه یمنی‌شان امتناع می‌کنند ولی می‌بینیم که امارات دستور دو پرواز اضطراری امدادی بشردوستانه را برای حمایت از غیرنظامیان فراری از بحران اوکراین صادر کرده است. حکومت سعودی نیز دستور داده است گذرنامه‌های شهروندان اوکراینیِ مقیم در این کشور پادشاهی تا اطلاع ثانوی تمدید شود و این تمدید، اوکراینی‌ها را از هرگونه هزینه یا جریمه اضافی معاف خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها