پیام تسلیت مقام‌های کشوری و لشکری در پی رحلت آیت‌الله ری‌شهری

پیام تسلیت مقام‌های کشوری و لشکری در پی رحلت آیت‌الله ری‌شهری
سه شنبه 2 فروردين 1401 - 11:44

مقام‌های لشکری و کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله محمّد محمّدی ری‌شهری را تسلیت گفتند.

العالم - ایران

«محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود. وی شب گذشته در بیمارستان خاتم الانبیاء به دیار حق شتافت.

آیت‌الله ری‌شهری مدافق ارزش‌ها و اهداف اسلام بود

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری با تسلیت ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نوشت: ایشان، همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب و یار امام و رهبری بودند که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد.

در ادامه این پیام آمده است: آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت طاغوت نقشی مهم ایفا کرد و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت‌های خطیری همچون حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، دبیر کل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و ‌... نقش تاثیرگذاری داشته است.

تسلیت معاون رییس‌جمهور در امور مجلس

سید محمد حسینی معاون رییس‌جمهور در امور مجلس با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری، نوشت: رحلت عالم مبارز و انقلابی، یار امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب، وزیر پیشین اطلاعات، دادستان کل، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، مولف ده ها اثر ارزنده و ماندگار همچون میزان الحکمة و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری را خدمت امام خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای اعلام و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد متعال، مغفرت و علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان طلب می‌کنم.

آیت‌الله ری‌شهری نقش به‌سزایی در قوام امنیت کشور داشت

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله ری‌شهری تأکید کرد: این روحانی انقلابی در مناصب قضایی و همچنین به‌عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مبارزه قاطع با گروه‌های ضدانقلاب و عوامل تروریستی مجاهدت بسیار کرد که نتایج آن در قوام و امنیت کشور تأثیر به‌سزایی داشت.

ادامه دارد...

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها