ادعای آمریکا: ایران برای بازگشت متقابل به برجام باید تصمیمات دشوار بگیرد

ادعای آمریکا: ایران برای بازگشت متقابل به برجام باید تصمیمات دشوار بگیرد
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 09:26

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ادعا‌هایی تکراری را درباره مذاکرات وین مطرح کرد.

العالم- آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده بدون اشاره به تعهدات واشینگتن مدعی شد اکنون به عهده ایران است که بخواهد بازگشت متقابل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی داشته باشد یا خیر.

ند پرایس به خبرنگاران گفت پس از نزدیک به یک‌سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی که ممکن است دشوار باشد اتخاذ کند».

او اظهار داشت: یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما همچنان در حال کار روی آن‌ها هستیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «توافقی از این دست نه قریب‌الوقوع و نه حتمی است و بنابراین، دقیقا به همین دلیل است که برای بخش اصلی سال، ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌‌ایم».

پرایس پیشتر نیز گفته بود دستیابی به توافق برای احیای برجام «نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی».

با اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به‌نظر می‌رسد واشینگتن انتظار دارد ایران موضع «حداکثری» خود را تغییر دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ایران خواستار خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده است.

آمریکا در مورد خروج سپاه از فهرست تروریستی خود موضع مشخصی اعلام نکرده است و تنها گفته که آن را بررسی می‌کند. اما دو درخواست دیگر تهران را رد کرده است. به‌ویژه در رابطه با عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام، دولت بایدن عنوان کرده که نمی‌تواند به‌جای دولت‌های بعدی آمریکا تصمیم بگیرد.

بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف برجام هستند. هفته گذشته نیز ۴۹ سناتور از مجموع ۵۰ سناتور جمهوریخواه سنای ایالات متحده اعلام کردند که از توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام حمایت نخواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها